دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 دی 1395 - 08:54

بابون‌ها 5 صدای مصوت تولید می‌کنند

محققان با مطالعه روی بابون‌ها که گونه‌ای از میمون‌ها هستند، دریافتند که آنها قادرند پنج صدای مصوت را مانند انسان تولید کنند.
کد خبر : 150579

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از UPI، محققان پیش از این معتقد بودند که پایین بودن حنجره انسان برای زبان‌آموزی انسان ضروری است و انسان از این طریق می‌تواند صداهای مصوت ایجاد کند. بالا قرار گرفتن حنجره یا جعبه صدا در پستاندارانی غیر از انسان، مانع از تولید اصوات صدادار لازم برای زبان در گونه‌های نزدیک به انسان می‌شود.


تحقیقات اخیر حاکی از آن است که به رغم بالا بودن حنجره در میمون‌های بابون، این حیوانات دست کم قادرند تا پنج صدای مصوت تولید کنند. محققان دانشگاه آلاباما معتقدند تئوری تکامل زبان بر این ایده استوار است که تکلم کامل تنها با شرایط آناتومی بدن انسان امکان‌پذیر است. به باور آنها، شروع تکلم از حدود 25 میلیون سال پیش بوده است.


پژوهشگران با مطالعه روی 15 بابون‌ گینه‌ای شامل سه بابون نر و 12 بابون ماده، 1335 صدای هم‌زمان تولید شده را ضبط کردند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. دانشمندان با تجزیه و تحلیل‌های صوتی با استفاده از کدگذاری‌ها و برنامه‌نویسی‌های پیش‌بینی خطی توانستند پنج صدا را شناسایی کنند که با توالی فرکانس‌های صداهای مصوتی که انسان‌ها تولید می‌کنند، تشابه زیادی دارند.


این مطالعات نشان می‌دهد که میمون‌های بابون مانند انسان‌ها برای تولید صداهای مصوت کنترل دقیقی روی وضعیت قرارگیری زبان دارند. محققان تارهای صوتی شامل جعبه صدا و زبان دو بابونی را که به مرگ طبیعی مرده بودند، جدا کردند و پس از تجزیه و تحلیل‌های فراوان دریافتند که پستانداران دارای ماهیچه‌های زبان هستند که شباهت زیادی به ماهیچه‌های زبان در انسان‌ها دارد.


تاکنون محققان بر این باور بوده‌اند که قابلیت آناتومی برای تکلم و حرف زدن پیشرفت مدرنی است که بین 70 تا 100 هزار سال پیش ایجاد شده است. مطالعات اخیر حاکی از آن است که پیدایش ظرفیت جسمی برای حرف زدن به حدود 25 میلیون سال قبل برمی‌گردد.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته