دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1395 - 11:17

توفان پهپادهای ارتش آمریکا + ویدئو

یک شرکت تحقیقاتی وابسته به ارتش آمریکا برای نخستین‌ بار مجموعه بزرگی از میکروپهپادها را در یک دسته همکار به‌ پرواز درآورد تا ماموریت شناسایی انجام دهند.
کد خبر : 150305

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از Gizmodo، ارتش آمریکا سابقه‌ای طولانی در ساخت و استفاده از ربات‌های پرنده و شناگر دارد و شرکت DoD به‌ عنوان یک زیرمجموعه تحقیقاتی در این زمینه تاکنون محصولات مختلفی را برای استفاده در اهداف نظامی ارائه داده است.


اخیرا DoD یک مجموعه 103 تایی از میکروپهپادهای خود را از دو F18 آمریکا به بیرون ریخت تا ماموریتی از نوع جدید انجام دهد. این پهپادهای فوق‌سبک که کمی بیشتر از 30 سانت طول و وزنی در حدود 250 گرم دارند، در حال حرکت از هواپیمای جنگنده بیرون آمدند و سپس با استفاده از یک مرکز کنترل، در هماهنگی با یکدیگر به‌ صورت یک مجموعه هوشمند کار کردند. این نوع عملیات که به طوفان پهپادی مشهور است، توسط مجموعه‌ای هماهنگ شده از ربات‌های پرنده انجام می‌شود که همگی در یک سیستم هوشمند کار می‌کنند و یک کنترل بیشتر ندارند.


روش کار این پهپادها به‌ این شکل بود که آنها به یک مغز کنترل‌کننده متصل بودند و این مغز، تعداد پهپادهایی که در عملیات هستند را کنترل می‌کرد و به آنها جهت و دستورکار می‌داد، این مرکز می‌توانست به‌ صورت خودکار ربات‌هایی را که آسیب دیده‌اند یا از هدف دور شده‌اند را از مجموعه همکار خارج کند و به‌ محض اینکه وارد محدوده فعالیت شدند، آنها را مجددا وارد کارگروهی کند.


این ربات‌ها از پیش برنامه‌ریزی شده نبودند و توسط یک خلبان کنترل می‌شدند. هدف از چنین آزمایشی، انجام مأموریت‌های گروهی توسط میکروپهپادها عنوان شده است. چنین عملیاتی می‌تواند در زمینه شناسایی، تعقیب یا حتی حمله به اهداف مشخصی به‌ کار گرفته شود در حالی که تعداد زیادی پهپاد، اطلاعات و توانایی خود را تنها با یک یا تعداد محدودی خلبان و کنترل‌کننده از مرکز کنترلی در نزدیکی تبادل می‌کنند.


روش خروج این پهپادها از دریچه شعله‌افکن یک جنگنده نظامی نیز برای نخستین‌بار به‌ کار گرفته شد تا امکان بهره‌گیری از امکانات موجود در ارتش برای افزودن این قابلیت به آن بررسی شود. هنوز مشخص نیست که چه زمانی این ربات‌های کوچک و سبک به خدمت نظامی فراخوانده می‌شوند اما DoD در بین شرکت‌های فناوری به‌دنبال شریکی‌ است که بتواند برد عملیاتی و تولید انبوه این پهپادها در تیراژ هزارتایی را برعهده بگیرد. این مدل پهپادها نخستین‌بار توسط مرکز تحقیقات MIT در سال 2013 ساخته و به ارتش فروخته شدند.





مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته