دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارشناس مسکن:

رفع رکود بازار مسکن، ورای برجام است

یک کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه توافق برجام زیرساخت‌ها را در بازار مسکن مهیا کرده است، گفت: حالا وقت آن است تا بازار مسکن مدیریت شود.
کد خبر : 150100

اسماعیل کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه موضوع برجام جدا از موضوع مسکن نیست، عنوان کرد: نمی‌توان توافق برجام را بی‌تاثیر بر بازار مسکن دانست اما با این حال بازار مسکن ورای برجام نیازمند یک مدیریت صحیح است که باید اعمال شود.


وی ادامه داد: در ادوار گذشته دولت به‌علت جانمایی‌های نامناسب در ساخت مسکن، مبالغ هنگفتی از سرمایه بخش خصوصی و دولتی صرف مساکین و ابنیه‌ای شد که حتی برای خریداران آنها نیز مثمر ثمر نبود و این امر خواب سرمایه طولانی مدت نه تنها به بخش مسکن که به اقتصاد کشور ضربه وارد کرد.


کاظمی تصریح کرد: از سوی دیگر طولانی مدت بودن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز در چرخه اقتصاد بی‌تاثیر نبود اما آنچه که مهم است ما نباید تمامی مشکلات اقتصاد را منتسب به بخش مسکن بدانیم.


وی اظهار کرد: افزایش قیمت و رکود بازار مسکن به صورت پلکانی اتفاق افتاد و طی مدت اخیر قیمت‌ها به سمت کف حرکت کرد؛ اما به علت رکود، این پروسه در طولانی‌مدت اتفاق افتاد.


این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه بانک مرکزی افت صدور پروانه‌های ساختمانی صادر شده در سال 93 نسبت به سال 92 را 51.5 درصد اعلام کرد، گفت: میزان افت صدور پروانه‌های ساختمانی در سال 94 نسبت به سال 93 به میزان 29 درصد اعلام شد اما در نیمه نخست سال جاری نسبت به نیمه دوم سال گذشته، این میزان رشد حدود 3 درصدی را تجربه کرد.


وی با تاکید بر اینکه حجم معاملات در سال 95 نسبت به سال 94 افزایش یافت، تاکید کرد: یقینا اگر توافق برجام به سرانجام نمی‌رسید، تبعات آن را بر بازار مسکن شاهد بودیم. کما اینکه رکود فعلی این بازار هم قابل توجه است.


کاظمی درباره پیش‌بینی خود برای زمان ایجاد رونق در بازار مسکن ابراز کرد: برجام موضوعی نیست که شکوفایی حاصل از آن بلافاصله نمایان شود و یقینا با توجه به در پیش بودن انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، موضوع مدیریت و رونق بازار مسکن هم به نیمه دوم سال 96 موکول می‌شود.


وی با بیان اینکه برجام موجب شد نوع تعاملات ما با بازارهای بین‌المللی شکل بگیرد، اضافه کرد: این امر بر شاخص‌های اقتصادی اثرگذار خواهد بود اما با توجه به اینکه پس از نفت، بخش مسکن حرف اول را در کشور می‌زند، بنابراین مدیریت این بازار را نباید تنها به موضوع برجام گره زد و این بخش مدیریت خاصی می‌طلبد که از تسهیلات دولتی و خصوصی تاثیر می‌پذیرد.


این کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: تا کنون تسهیلات دولتی نتوانسته نتایج مورد انتظار در بخش مسکن را فراهم کند و باید در این زمینه تلاش و مدیریت بیش‌تری صورت گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته