دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1395 - 15:36

مادر ماده تاریک در 88 سالگی درگذشت

«ورا رابین»، یکی از پیشگام‌ترین زنان عرصه کیهان‌شناسی و از جمله دانشمندان برجسته این حوزه که وجود ماده تاریک را اثبات کرد، بر اثر زوال عقل فوت کرد.
کد خبر : 146170

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از NPR، در روزگاری که زنان از هر کاری، حتی تحصیل در کیهان‌شناسی منع می‌شدند، او نخستین زن فارغ‌التحصیل از کالجش شد و توانست گرهی را که مردان در باز کردنش وامانده بودند، بگشاید.


ماده تاریک نظریه‌ای بود که در 1933 «فریتز زیکی» آن را ارائه کرد اما نه او نه دانشمندان دیگر نتوانستند سندی برای وجود آن بیابند تا اینکه ورا رابین در سال‌های 1960 و 1970 تواسنت به کمک دستیارش مدارک علمی لازم برای اثبات وجود این ماده ناشناخته را ارائه دهد. او از بررسی حرکت ستارگانی که در کهکشان‌های دوار قرار دارند و تناسب این حرکت با ستارگان خارج از کهکشان، اثبات کند که جهان متشکل از ماده‌ای ناشناخته و تاریک است و نام آن را ماده تاریک گذاشت.


ورا در سن 88 سالگی بر اثر بیماری زوال عقل درگذشت اما میراثی که او به جای گذاشت، هنوز هم تقریبا در همان حدی که خودش ارائه کرد، شناخته شده است. از او چهار فرزند دانشمند به جای ماند و کوچک‌ترین دخترش هم در کشف پدیده «توزیع نسبتی گازها» در کهکشان، یکی از دانشمندان اثرگذار بود.


از مشهورترین جملات ورا رابین این بود که گفت: «تلسکوپ‌هایتان را به سوی خطا نگیرید، این ستاره‌ها نیستند که باید دیده شوند چون هرچه درباره آنها بوده دیده‌ایم، دیدنی‌ها در فضای تاریک میان ستاره‌هاست.»


ماده تاریک 90 درصد از کل کائنات را تشکیل می‌دهد و در واقع نیروی نگهدارنده محسوب می‌شود اما دانش بشر درباره آن بسیار اندک است.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته