دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1395 - 14:18

«دارپا» انقلاب بی‌سیم راه می‌اندازد

ارتباطات زیرآبی و درون فضاهای سنگی بسته مانند غارها و تونل‌ها یکی از مشکلات ارتباط بی‌سیم است که با استفاده از تکنولوژی تازه دارپا حل می‌شود.
کد خبر : 144045

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از DARPA، روی سطح زمین و بالاتر از آن هیچ مشکلی برای رساندن پیام‌های الکترونیکی و داده‌ها وجود ندارد اما به‌ محض این‌ که وارد آب یا سنگ شویم و از سطح زمین پایین‌تر برویم، ارتباط با بالا و یکدیگر کار دشواری می‌شود اما دارپا (سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا) از یک مسیر قدیمی، راهی تازه درست کرده است که این مشکل را حل می‌کند.


استفاده از امواج مافوق کوتاه (یک تا سه هرتز) و امواج فرکانس متوسط (سه تا 30 کیلوهرتز) برای جابه‌جایی داده‌ها در زیر آب و داخل تونل‌ها و غارها، راهی‌ است که بسیار عملی‌خواهد بود. این فرکانس امواج قابلیت نفوذ در آب و سنگ را دارد و به‌ راحتی ارتباط را ممکن می‌سازد. اگرچه استفاده از این امواج چندین دهه است که در بی‌سیم‌های نظامی مرسوم است اما در آن جا امکان بهره‌گیری از مرکز وسیع بی‌سیم و برج‌های بلند آنتن وجود دارد که چنین امکانی برای غواص یا یک نیروی امدادی وجود نخواهد داشت.


راهی که دارپا برگزیده است، استفاده از فرم تازه‌ای از مدارهای مغناطیسی‌ است که نیاز به منبع انرژی بزرگ را رفع می‌کند و می‌تواند داده‌ها را در محیط آب و سنگ منتقل کند. در واقع با استفاده از این روش غواص‌ها می‌توانند به‌ یکدیگر اس‌ام‌اس بدهند و با روی آب نیز در ارتباط باشند.


از آن جایی‌ که دارپا یک زیرمجموعه از ارتش آمریکاست، این روش نیز با اهداف نظامی طراحی شده است. استفاده مهم آن در عملیات نیروهای ویژه است که معمولا باید در فضایی ساکت و به‌ دور از شنود رادیویی دشمن انجام شود. این سازمان قرار است تا یک هفته دیگر با مبتکران این مدارهای تازه نشستی برگزار کند تا مقدمات تولید بی‌سیم‌های نسل جدید ULF و VLF را فراهم کنند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته