دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1395 - 09:56

حجت الاسلام علی عسکری: دانشگاه و حوزه دو بال تفکر و اندیشه جامعه محسوب می‌شوند

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه و حوزه را دو بال تفکر و اندیشه جامعه خواند که بسیار اثر گذار بوده و هستند. از نظر او در دوران امام خمینی (ره) اتحاد حوزه و دانشگاه حول محور شخصیت امام (ره) و اندیشه نجات بخش اسلام باعث پیروزی امت اسلام بر نظام طاغوت و قدرت‌های استکباری شد .
کد خبر : 143551

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا حجت الاسلام علی عسکری، درباره ضرورت وحدت در بین مسلمانان گفت: «بنا به دستور صریح خدا در قرآن که فرمود: «وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ الله جَمِیعاً وَ لا تَفَرَقُوا». وحدت یک امر ضروری و بسیار حیاتی در بین مسلمانان است. همچنان که متقابلاً تفرقه یک کار مذموم و ناپسند است و آثار زیان‌باری در پی داشته و دارد. از همین جهت است که با گذشت قرن‌های متمادی، پیامبر رحمت، امامان شیعه و بزرگان دینی برای حفظ عزّت، کرامت مسلمین، پایداری اصول مسلّم اسلام، به وحدت توصیه و سفارش کرده و همیشه تأکید داشتند که مسلمانان جلوی فتنه فرقه‌گرایی و جنگ روانی دشمن را از راه تمسک به وحدت بگیرند.»


علی عسکری در ادامه به روز وحدت و دانشگاه اشاره کرد و افزود: «دانشگاه و حوزه دو بال تفکر و اندیشه جامعه محسوب می‌شوند و بسیار اثرگذار بوده و هستند. در دوران امام خمینی(ره)، اتحاد حوزه و دانشگاه حول محور شخصیت امام(ره) و اندیشه نجات‌بخش اسلام باعث پیروزی امت اسلام بر نظام طاغوت و قدرت‌های استکباری شد. آن روزها، آرمان حوزه و دانشگاه، تکامل و کرامت انسان مسلمان و رهایی از سلطه دشمن بود. این آرمان هنوز هم به عنوان استراتژی دانشگاه و حوزه مطرح است. در این رابطه تقویت روح اخوت و همگرایی و هم‌افزایی بین نخبگان جامعه ضرورتی انکارناپذیر است.»


عسکری گفت: «پیش از این آرمان مشترک حوزه و دانشگاه، آزادی از سلطه طاغوت و آمریکا بود و تلاش برای نظام مردم‌سالاری که مطلوب امت اسلامی باشد که محقق شد. در وضع فعلی صحبت از استمرار این آرمان است، که باید در سه حوزه فرهنگ، سیاست و اقتصاد، دانشگاه و حوزه به آن پای‌بند باشند. به لحاظ فرهنگی وحدت در اصول دین و روشهای اخلاقی و فرهنگی برگرفته از دین که خیلی مهم است. به لحاظ سیاسی، توجه به معروف گستری و منکرزدایی در مدیریت‌ها، پیشگیری از نفوذ اجانب و عوامل استکبار که وحدت‌شکن هستند و همچنین تقویت بنیه دفاعی و علمی کشور و از نظر اقتصادی هم توجه جدی به اقتصاد ترکیبی اصل 44 و نفی مکاتب سرمایه‌محور و متقابلاً اقتصاد کمونیستی، از راه استقرار اقتصاد مقاومتی که دانش‌بنیان است.»


عضو هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی به دلایل نامگذاری 27 آذر به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: «در روز 27 آذر، آیت‌الله مفتح که یک چهره برجسته حوزوی و دانشگاهی بود به شهادت رسید و عوامل و سران یک گروهک افراطی بنام گروه فرقان او را ترور کردند. در روز شهادت ایشان امام در پیامی فرمود:« امید بود از دانش این استاد محترم و از زبان و علم او بهره‌ها برای اسلام و پیشرفت نهضت برداشته شود و امید است از شهادت امثال ایشان بهره‌ها برداریم.» بعدها امام(ره) با هوشمندی و آینده‌نگری که داشت این روز را روز وحدت حوزه و دانشگاه نامید. با این توجه که خون شهید مفتح پیوند وحدت حوزه و دانشگاه را تضمین کند که چنین هم شد. باید گفت این استاد شهید با نثار خونش دردانشگاه، مفتاح وحدت حوزه و دانشگاه محسوب می‌‌شود.»


او هم‌چنین درباره شهید مفتح گفت: «او انسان عمق‌اندیش و بزرگی بود که علاوه بر عضویت در شورای انقلاب و استادی حوزه و دانشگاه، مسئولیت شاخه روحانیت حزب جمهوری اسلامی را بر عهده داشت و با شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، همکاری تشکیلاتی داشت. در جلسه‌های حزب، مباحث شناخت و معرفت‌شناسی را تدریس می‌کرد و بنده افتخار شرکت در آن جلسات را داشتم. بسیار اخلاقی و انسان متین و شایسته‌ای بود و در حوزه و دانشگاه محبوبیت فوق‌العاده‌ای داشت.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته