شاعران به روایت آبمرکبها
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی نشر «آمه»، در این مراسم فیلم «یادْ مرکبها» با عنوانِ بر مَرکبِ مُرکب (کاری مشترک از امیرمحمد قاسمی زاد و نیما مرادی) به نمایش درآمد و در ادامه، مراسم امضای کتاب انجام شد.
«یادْ مرکبها» ردِ پای تفکر و صورتِ اندیشهٔ تاریخ معاصر ایران است در قالب شناسایی برجستهترینِ نامها و چهرهها در عرصههای فرهنگی و هنری، متشکل از چند مجموعه شاملِ: شاعران- موسیقی دانان- نویسندگان و چهرههای شاخص در حوزه تجسمی، بالغ بر پانصد اثر (پرتره).
مجموعهٔ پیشِ رو بخش شاعران معاصر را از آغازِ تاریخ مشروطه تا سالِ ١٣۵٧ خورشیدی مرور و معرفی میکند و همزمان با چاپ و انتشار این کتاب، مجموعهٔ چهرهنگاری و معرفی موسیقی دانان معاصر ایران به همت «نشر کتاب آمه» به چاپ میرسد.
این پروژه حدود ده سال تلاش بیوقفه بود که با وسواس و دقت بسیار در انتخاب پرترهها صورت گرفت و بیش از اینکه یک اثر پرتره باشد در شبیه سازی، به لحاض تکنیکی سعی در معرفی لایههای درونیتر و روانشناختی هر چهره دارد تا بیانگر عواطف و پردازش آنسوی شخصیت هر شخص باشد.
امیرکبیر نقاشی ایران در راه است
در مراسم رونمایی از کتاب «یاد مرکبها» عباس عارف منتقد هنرهای تجسمی، شاعر و خوشنویس، درباره آثار این کتاب گفت: استعداد و نبوغ امیر را وقتی کشف کردم که تازه داشت پروژه تحصیلیاش را در دانشکده دفاع میکرد. دیدم اگر از رنگ و روغن به سمت آبرنگ نرود راه استاد «صنعتی» ادامه پیدا نمیکند. شیوه غیرعادی، لکههای شفاف و زیبا، تنها از امیر برمیآمد. به جز استاد سیاوش کسراییِ نقاش، هیچ کس مثل امیر نمیتوانست آبرنگ کار کند؛ به خصوص پُرتره.
وی همچنین ادامه میدهد: در پُرتره بعد از استاد صنعتی کسی مثل امیر را نداریم. امیر نبوغ و از همه مهمتر درد نقاشی دارد. چرا دیگر هیچ کدام از شاعران ما بزرگ نمیشوند. چون درد شعر ندارند و تنها به فکر معروف شدناند. اگر امیر همینطور ادامه دهد و شب بیداریها اذیتش نکند، ۳۰ سال دیگر امیر نقاشی ایران را جابهجا میکند. برای تحقق این امر باید خلوتش را کامل ترکند. تمام روابط اضافهرا بزند و خودش را فدای این کار کند. آن زمان است که ایران نقاشی خواهد داشت که امیرکبیر نقاشی است.
دشوارترین شیوه برای سادهترین بیان
در بخش دیگری از این مراسم دکتر جواد مجابی در سخنانی گفت: امیرمحمد قاسمیزاده با چهرهپردازی از شخصیتهای برجستهٔ معاصر و ملی، دشوارترین شیوه را برای سادهترین بیان انتخاب کرده، سادگی بیان به قلمی آزاد و رها با نوعی شوریدگی در شباهت؛ وظیفهای خطیر که به غایت از عهده برآمده است.
او ادامه داد: آفریدن این گونه که فراتر از شباهت به عمق شخصیت هر چهره راه میبرد به معرفی حقیقی آنان که شجاعتی در حدّ جسارت میطلبد. حُسن کار در آشفتگی پُر شور هنرمند است در پردازش صریح و موجز. او با مطالعه و شناختِ سوژهها و سپاسمندی و در نهایت مهارت در تکنیک به سماعِ پُر جذبهای رسیده است. قاسمیزاده با عشق به اهل فرهنگ و هنر وطنش ما را وامی دارد که به این نازنینان نظری بیفکنیم بهتر از این.
محمود آموزگار ناشر و مدیر نشر کتاب «آمه» یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او در صحبتهایش گفت: اولین باری که امیرمحمد قاسمیزاده را دیدم، در کارگاهش بود. قرار بود به آنجا بروم و مجموعه نقاشیهایش را ببینم. از آنجا که در کارگاه ایشان نماد زمان و ساعت و دقیقه وجود ندارد و به طور کلی فضای کارگاه و احوال آنجا در بیزمانی سیالی قرار دارد؛ چنان غرق دیدن کارها و طرحها و مجسمههایش شدیم که ساعت از نیمه شب گذشته بود.
آموزگار ادامه داد: در میان مجموعههای مختلف و نقاشیهای آبمرکبهای او با دیدنشان مسئولیتی عجیب و درونی برای چاپ و انتشارشان در من ایجاد شد و عهدی بیقرارداد با او بستم. امروز خوشحالم که بخشی از آثار او را در قالب این کتاب منتشر کردهایم.
در این مراسم جواد مجابی، استاد عباس عارف(منتقد هنرهای تجسمی، شاعر و خوشنویس)، محمود آموزگار(مدیر نشر کتاب آمه)، امیرمحمد قاسمیزاده وعلیرضا عباسی (شاعر و منتقد)، علی عبدالهی شاعر و مترجم، دکتر خسرو پارسا متخصص و جراح مغض و اعصاب، روزبه نعمتاللهی، یغما گلرویی، محمدرضا هدایتی و علیرضا عباسی شاعر و منتقد حضور داشتند.
امیر محمد قاسمیزاده طراح- نقاش- مجسمه ساز، مستندساز و فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشکدهٔ هنر و معماری تهران (آزاد اسلامی واحد مرکز) است.
تحقیق و بررسی در کتاب «یاد مرکبها» را بهرام معصومی برعهده داشته و مقدمههایی از جواد مجابی، عباس عارف و امیرمحمد قاسمیزاده در این کتاب آمده است.
انتهای پیام/