دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع

ماهواره ملی «فجر» با موفقیت به فضا پرتاب شد + ویدئو

چهارمین ماهواره بومی ایران با نام «فجر» و با رمز «یا محمد رسول الله» امروز به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.
کد خبر : 1433

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع در دهه فجر و در آستانه 14 بهمن، روز فناوری فضایی، در مراسمی با حضور رئیس جمهور با موفقیت به فضا پرتاب شد و در مدار زمین و در ارتفاعی بین 250 تا 450 کیلومتری زمین قرار گرفت.


حجت‌الاسلام روحانی پس از پرتاب موفقیت‌‌آمیز ماهواره ملی فجر به فضا، با تبریک پرتاب ماهواره ساخت متخصصان ایرانی گفت: «دانشمندان و اندیشمندان برجسته ایران در زمینه علوم فضایی وارد مرحله جدیدی شده‌اند».


وی افزود: «دولت مصمم است مسیر پیشرفت ملی را ادامه دهد و انشاءالله در سال‌های پیش رو به مرحله‌ای می‌رسیم که همه نیازهای کشور در عرصه‌های فضایی، به دست دانشمندان پرتوان ایران و بر مبنای تکنولوژی بومی تامین خواهد شد».


سردار دهقان، وزیر دفاع نیز با تبریک این موفقیت ارزشمند به رهبر انقلاب اسلامی، رئیس جمهور و ملت ایران گفت: «طراحی و ساخت ماهواره ملی فجر حاصل تلاش مومنانه، خالصانه و جهادی دانشمندان و محققان فضایی شرکت صنایع الکترونیکی ایران و شرکت‌های دانش بنیان داخلی و مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی کشور است و نشان دیگری بر تداوم رشد بالنده علمی کشور در عرصه فناوری‌های پیشرفته است».


سردار دهقان همچنین اظهار داشت: «ماهواره بر سفیر فجر که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن به صورت بومی در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شده است، تثبیت توانمندی ماهواره‌برهای جمهوری اسلامی ایران برای استقرار ماهواره در مدار زمین و دستیابی به یک پروژه ملی قابل طرح در سطح جهانی از دستاوردهای طراحی و ساخت آن است».


وی ایجاد زیرساخت‌های مناسب و کسب توانمندی جهت طراحی و ساخت نسل جدید ماهواره‌برها، فراهم شدن زمینه ورود به بازار جهانی خدمات فضایی به واسطه پرتاب ماهواره، استفاده از توانمندی‌های بومی در توسعه علوم و فناوری‌های فضایی و طراحی ماموریت‌های پیچیده فضایی را از دیگر دستاوردهای طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ملی فجر ذکر کرد.


سردار دهقان در ادامه افزود: «مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور عهده‌دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره‌برداری ماهواره فجر به کمک شبکه ایستگاه‌های زمینی بومی است که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تست و نصب آنها توسط متخصصان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران انجام شده است».



دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته