دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1395 - 16:18

دی‌اکسید کربن در زمین چگونه دست به دست می‌شود؟

چرخه حرکت و تبدیل گازهای گلخانه‌ای یکی از مهم‌ترین مسائل قرن بیست و یکم محسوب می‌شود و اکنون ناسا توانسته با داده‌های ماهواره‌ای خود، دی‌اکسید کربن در جو زمین را تعقیب کند.
کد خبر : 143033

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ناسا، ماهواره Orbiting Carbon Observatory-2 کار عجیبی دارد و آن تعقیب و به‌تصویر کشیدن دی‌اکسید کربن در نیم‌کره شمالی زمین است. این ماهواره از سال 2013 مشغول انجام مأموریت است و اکنون ناسا با تجمیع داده‌های سال 2014 و 2015 این ماهواره، به یک الگو برای جابه‌جایی گازکربنیک در زمین رسیده است.


گازکربنیک و دیگر گازهای گلخانه‌ای، با به‌دام انداختن گرمای خورشید در جو زمین، موجب می‌شوند که دمای اتمسفر بالا برود و زیست‌بوم سیاره ما که براساس دما و شرایط حساس و دقیقی کار می‌کند، برهم بخورد.


این گازها که نتیجه فعالیت‌های انسان در عصر مدرن و پس از انقلاب صنعتی هستند (طی کم‌تر از 200 سال گذشته) در حال نابود کردن بخش قابل توجهی از فضاهای حیاتی سیاره و ایجاد خطر نابودی برای حیات هستند و دانستن الگوی زندگی آنها برای چاره‌اندیشی اهمیت حیاتی دارد.


داده‌های ماهواره ناسا نشان می‌دهد که چگونه اقیانوس‌ها، جنگل‌ها و مراتع با عمل فتوسنتز، دی‌اکسید کربن را جذب می‌دهد و در چه نقاطی این گاز دوباره تولید و به جو فرستاده می‌شود. همچنین الگوی حرکتی گاز کربنیک در جو نیز به رویه تبدیل و تعدیل آن اثر می‌گذارد و می‌تواند در یافتن راه‌های نجات نیز مفید باشد.


ناسا همچنین اعلام کرده است که چرخه حیات دی‌اکسید کربن تاکنون هرگز به این خوبی به‌تصویر کشیده نشده است و از این داده‌ها می‌توان اثر هر بخش از طبیعت، از کوه، دشت، جنگل و اقیانوس گرفته تا مراکز شهری و صنعتی را در ظهور افول گاز کربنیک درک کرد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته