دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1395 - 15:15

کتاب نیوتون رکورد قیمت را زد

یک جلد از نخستین کتاب نیوتون که چاپ نخست آن بود به قیمت باورنکردنی در حراج کریستی فروخته شد.
کد خبر : 143016

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از گاردین، کتاب «بنیان‌های علم ریاضی» که شامل مهم‌ترین نظریات نیوتون در علم فیزیک و حرکت بود، در حراج کریستی به قیمت باورنکردنی 3/7 میلیون دلار فروخته شد. برآوردهای نخستین از قیمت احتمالی این کتاب 1/5 میلیون دلار بود اما ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن موجب شد تا قیمت سر به فلک بزند.


این کتاب در سال 1678 میلادی (350 سال قبل) در 400 نسخه برای انگلستان چاپ شد اما برای دیگر نقاط اروپا تنها 80 نسخه چاپ شد که تعداد باقی‌مانده آن انگشت‌شمار است.


کتاب فروخته‌شده از جمله آن 80 نسخه بود اما یک ویژگی دیگر نیز داشت. این نسخه متعلق به بنیاد علمی خود نیوتون بود و در آن نیوتون با دستخط خود یادگاری نوشته بود. مجموعه این شرایط باعث شد تا رکورد قیمت فروش یک کتاب در تاریخ شکسته شود.


کتاب بنیان‌های علم ریاضی، جایی‌ است که قوانین فیزیک حرکت نیوتون برای نخستین‌ بار به جهانیان عرضه شد. او قوانین حاکم بر جاذبه را هم در همین کتاب بیان کرد و برای قرن‌ها آنها قوانین بلامنازع فیزیک بودند.


قوانین فیزیک حرکت تا قرن بیستم بدون هیچ شک و شبهه‌ای کاربرد داشت تا این که فیزیک کوانتوم و نظریه نسبیت ارائه شدند. براساس قوانین نیوتون، کشفیات بسیاری از جمله اثبات گرد بودن زمین، مدار سیاره‌های مختلف و تمامی نمادهای تکنولوژی امروزی ساخته شدند و اگر این قوانین نبودند، امروز شما قادر به مطالعه این اطلاعات در اینجا نبودید.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته