دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آذر 1395 - 14:02

عملیات قایق‌های رباتیک ارتش آمریکا

پیشرفته‌ترین تکنولوژی به‌کار رفته در قایق‌های بدون سرنشین ارتش آمریکا برای همکاری با یکدیگر و کار گروهی برای عموم نمایش داده شد.
کد خبر : 142926

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از Office of Naval Research، جنگ‌افزارهای رباتیک که سال‌هاست آسمان جنگ‌ها را در اختیار دارند، اکنون به سطح دریاها هم رسیده‌اند. از سال 2014 که نخستین کشتی‌های نمونه‌ای ارتش آمریکا که بدون سرنشین کار می‌کردند رونمایی شد، بخش تحقیق و توسعه ارتش، ساخت قایق‌های کوچک‌تر تهاجمی و دفاعی را در دستور کار خود قرار داد و به‌ زودی به نتایج خوبی هم رسید.


قایق‌های رباتیک که از دو سال قبل ساخته‌ شده‌اند، در گوشه و کنار ارتش مشغول خدمت هستند اما هنوز به تولید انبوه و حضور فراگیر نرسیده‌اند اما اکنون آخرین دستاورد این واحد، می‌تواند تمامی مدل‌های مختلف را یکپارچه کند.


قایق‌های زرهی گشت ساحلی که به‌ صورت رباتیک کار می‌کنند، معمولا توسط یک افسر از ساحل یا محل امن دیگری کنترل می‌شوند ولی تا امروز نمی‌توانستند تیم تشکیل دهند.


کیت CARACaS یک مدار تازه طراحی شده‌ است که به کامپیوتر کنترل کننده قایق اجازه همکاری و تیم تشکیل دادن با دیگر همنوعان خود را می‌دهد. پیش از این در آزمایش‌های نخستین این کیت، نمونه‌ای از این همکاری در اسکورت یک کشتی بزرگ‌تر به نمایش گذاشته شد اما این همکاری اکنون ارتقا یافته این ربات‌ها می‌توانند عملیات شناسایی، محاصره، حمله و تعقیب یک هدف را در هماهنگی کامل با یکدیگر انجام دهند و حتی در مانورها، آرایش و استراتژی جنگی داشته باشند.


در صورتی‌که این کیت از آزمایش‌های سخت‌تر خود نیز موفق بیرون آید، به‌احتمال زیاد روی تمامی قایق‌های بدون‌سرنشین فعلی نصب خواهد شد.


قایق‌های بدون سرنشین با استفاده از این کیت می‌توانند در عملیات‌های خطرناک و حساسی مانند مین‌روبی، مبارزه با دزدان دریایی و حتی جنگ و گریز منطقه‌ای شرکت کنند و نیازی به بخطر انداختن جان سربازان نخواهد بود. یک یا چند افسر نیروی دریایی می‌توانند به سادگی یک تیم کامل از این قایق‌ها را از مرکز کنترل هدایت کرده و خود در جای امنی بنشینند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته