دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1395 - 12:27

ناسا برای پیش‌بینی بهتر توفان‌ها هشت ماهواره‌ به فضا پرتاب می‌کند

ناسا امروز هشت ماهواره به فضا پرتاب می‌کند تا از این طریق درک و شناخت بهتری از احتمال وقوع توفان‌ها داشته باشند.
کد خبر : 141773

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Space، خبرها حاکی از آن است که امروز، دوشنبه ناسا قرار است هشت ماهواره به فضا پرتاب کند تا بتواند پیش‌بینی و شناخت دقیق‌تری از وقوع توفان داشته باشد. سیستم موقعیت‌یابی جهانی با کمک ماهواره‌های ناسا می‌توانند درک بهتری از زمان بروز توفان‌ها داشته باشند و همچنین قدرت پیش‌بینی وقوع آنها را نیز تقویت کنند.


در ماموریت «سیستم ماهواره‌ای ناوبری جهانی cyclone» (CYGNSS) از سیگنال‌های رادیویی گرفته شده از ماهواره‌های GPS برای اندازه‌گیری سرعت باد در نزدیکی زمین در نواحی گرمسیری زمین، بین 35 درجه شمالی و 35 درجه جنوبی و محل شکل‌گیری توفان‌ها استفاده می‌شود.


طبق زمان‌بندی‌های انجام شده قرار است پرتاب CYGNSS امروز، 12 دسامبر ساعت 16 و 54 دقیقه به وقت ایران صورت گیرد. این موشک با هواپیمای حامل L-1011 Stargazer پرتاب خواهد شد. این مأموریت روی بادهای سطحی تمرکز دارد و طی آن اطلاعات مفیدی از نحوه شکل‌گیری و رشد توفان‌ها به دست می‌آید.


پیش‌بینی وقوع توفان‌ها در دنیا نسبت به قبل رشد بسیار خوبی پیدا کرده است اما هنوز توفان‌های بسیار شدید به خوبی قابل پیش‌بینی نیستند. با این حال، محققان بر این باورند که اطلاعات به دست آمده از CYGNSS می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.


مأموریت 157 میلیون دلاری CYGNSS از پرتاب هشت ماهواره کوچک تشکیل می‌شود که کره زمین را در ارتفاع حدود 508 کیلومتری و در 35 درجه دور می‌زند.


این گروه فضاپیماها با استفاده از سیگنال‌های GPS انعکاسی، سرعت باد را اندازه‌گیری می‌کنند. سطح کره زمین مانند آینه‌ عمل می‌کند و سیگنال‌های GPS را به فضا منعکس می‌کند. اگر بادی وجود نداشته باشد، این سیگنال نسبتا واضح است اما زمانی که باد شروع به وزیدن می‌کند، تصویر شکل‌گرفته از طریق سیگنال‌های رادیویی به دلیل شکست امواج رادیویی، تار و مبهم‌ می‌شوند.


از آن جایی که بازگشت فضاپیما به نقطه قبلی که روی سطح زمین بود، طول می‌کشد، ماهواره فعلی تنها می‌تواند هر سه روز یک بار از توفان‌ها تصویربرداری کند. CYGNSS اندازه‌گیری‌ها را هر هفت ساعت انجام می‌دهد که برای کنترل تغییراتی که در کم‌تر از یک روز رخ می‌دهد، حائز اهمیت است.


ماهواره‌های GPS در طول موج 19 سانتی‌متری منتقل می‌شود، بدین معنا که از میان بارش‌ها نیز قادر به مشاهده است. هواپیماهایی که قادرند در دل توفان‌ها حرکت کنند، بهترین اندازه‌گیری‌ها و سنجش‌ها را از سرعت باد و ساختار عمدی آن به عمل می‌آورند.


پرتاب امروز CYGNSS از ایستگاه نیروی هوایی « کیپ کاناورال» و در ارتفاع 12 هزار و 192 متری اتفاق می‌افتد. زمان کلی این مأموریت حدود دو سال است اما برنامه‌ریزان این طرح امیدوارند که با توجه به موقعیت ماهواره‌ها و اطلاعاتی که از آنها به دست می‌آورند، بتوانند این مدت زمان را افزایش دهند.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته