دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آذر 1395 - 09:20
معاون فرهنگی وزیر علوم در گفت‌وگو با آنا

دولت جدید برخلاف دولت قبل به تعهد خود در قبال دانشگاه‌ عمل کرده است/ دولت تدبیر و امید قائل به برخورد امنیتی در دانشگاه‌ها نیست

دکتر سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتقادهای صریح دانشجویان را در روز دانشجو در حضور رئیس‌جمهور، نماد وفاداری دولت به تعهد خود در تغییر فضای دانشگاه و دور بودن آن از برخوردهای امنیتی می‌داند.
کد خبر : 141110

سید ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «یکی از شعارهای دولت تغییر فضای دانشگاه بود و ما در 16 آذر امسال مشاهده کردیم که این فضا در طول 3 سال گذشته به تدریج تغییر پیدا کرده است و فضای نسبتا منطقی، باز، قانون‌مند و البته آرامی شکل گرفته است و یکی از علت‌های اصلی آن هم این است که دولت وفادارانه سعی کرده است به عهدش تحقق بخشد. در راس آن رئیس‌جمهور نیز کاملا به دنبال تحقق این هدف بوده‌اند و استقبال کرده‌اند.»


هاشمی گفت: «در دولت قبل فضای متفاوتی در دانشگاه‌ها وجود داشت، اما این دولت خود را متعهد کرده است که به دانشجو و دانشگاهیان اعتماد کند، از نظرات و انتقادات صریح آن‌ها استقبال کند. ما نمی‌خواهیم گذشته را نقد کنیم اما قویا اعتقاد داریم که دانشگاه محل ارائه اندیشه‌ها، دیدگاه‌ها و محل نقد و نظر است و بنابراین ما استقبال می‌کنیم که دیدگاه‌ها، نظرات، نقدها و پیشنهادها مطرح شود و طبیعتا وقتی به سوی دولت باشد، دولت هم استقبال می‌کند.»


او افزود: «نمی‌شود فضای دانشگاه را به عنوان یک فضای بسته تعریف کرد. اگر شعار دولت این بوده است که دانشگاه نباید فضای امنیتی داشته باشد، خود دولت و آنچه که مربوط به دولت بوده است، نشان داده که به هیچ‌وجه قائل به برخورد امنیتی نیست. خوشبختانه در دستگاه‌های دیگر هم در کلان، این تفاهم و همکاری وجود دارد و در مقام عمل هم امیدواریم همکاری بیشتری صورت گیرد که روز به روز با اعتماد بیشتری به دانشجویان مواجه باشیم. تقریبا هر سال در 16 آذر نسبت به سال قبل، شاهد یک رشد دو برابری بوده‌ایم. اکنون نسبت به آغاز کار دولت، چندین برابر رشد فعالیت دانشجویان، هم از نظر کمی و هم کیفی داریم و بازبودن فضا امسال قابل قیاس با 3 سال گذشته نیست و این یکی از موفقیت‌های دولت بوده است که آن را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در سطح جامعه هم تسری پیدا کند.»


معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم درباره بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها نیز گفت: «فعالیت‌های فرهنگی حتی با بودجه کم هم روند رشد خود را دارد، امسال رشد حدود 13درصدی در بودجه دانشگاه‌ها وجود داشته است و امیدواریم به همین نسبت هم در بودجه فرهنگی دانشگاه شاهد رشد باشیم.»


هاشمی در پایان گفت: «ما همواره نگاه تشویقی و حمایتی از دانشجویان داشته‌ایم و فضای کلی جامعه هم به تدریج به سویی رفته است که فضای بازتری فراهم شده است. وقتی در حضور رئیس‌جمهور به عنوان فرد اول مدیریت اجرائی کشور، شفاف‌ترین نقدها مطرح می‌شود، این باید در استان‌ها و در سطح دانشگاه‌ها به عنوان یکی الگو مورد توجه قرار بگیرد. نباید بی‌جهت محدودیتی برای فعالیت‌های آزاداندیشانه به وجود بیاید، بعضا کسانی با طرح دغدغه‌هایی، موانعی را ایجاد می‌کنند از دیدگاه ما کارشان غلط است و این روش، دیدگاه و رویکرد، ضرر دارد. قوانین موجود اجازه داده است که گفت‌وگو، آزاداندیشی و مناظره در دانشگاه‌ها باشد، بنابراین همواره از همه دستگاه‌ها تقاضا داریم که کاری کنند تا آزاداندیشی جریان پیدا کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته