دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انیمیشن‌های «دیزنی» دندان طبیعی درآوردند +‌ ویدئو

بخش تحقیقات شرکت فیلم‌سازی والت دیزنی در یک همکاری علمی، موفق به ساخت نمونه دیجیتالی دقیق از دندان‌های انسان شد.
کد خبر : 140136

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از Disney Research، تهیه عکس از دندان‌ها کار آسانی نیست و حتی با استفاده از اسکنرهای سه‌بعدی فعلی نیز، آنچه از داخل دهان تهیه و مدل‌سازی می‌شود با آن چه واقعا در صورت افراد دیده می‌شود، همخوانی ندارد.


شرکت فیلم‌سازی والت دیزنی به تازگی در یک همکاری علمی با مؤسسه ETH زوریخ سوئیس، موفق به ابداع روشی شدند که در آن بدون نیاز به ابزارهای عجیب و غریب و خاص، می‌توان دندان‌های یک فرد را به‌ صورت دیجیتال بازسازی کرد. آنها برای دستیابی به این روش ابتدا 86 تصویر اسکن سه‌بعدی از یک دهان تهیه کردند و با افزودن آنها به یک نرم‌افزار هوش مصنوعی، سیر تغییر و تفکیک را به این نرم‌افزار آموختند. در مرحله بعدی با الگو قرار دادن این دندان‌ها نرم‌افزار قادر شد هر دندانی را با هر میزان اطلاعات بازسازی کند.


این نرم‌افزار می‌تواند از روی عکس‌ها یا فیلم‌هایی که با گوشی تلفن خود گرفته‌اید و در آنها تنها بخشی از دهانتان در یک لبخند دیده می‌شود، تمامی دندان‌های فک شما را به‌صورت دیجیتال بازسازی کند.


کمپانی دیزنی قرار است از این نرم‌افزار برای خلق شخصیت‌های انیمیشنی‌ای که تصویر صورت آنها بسیار طبیعی‌ است استفاده کند و این شخصیت‌ها را در فیلم‌ها و بازی‌های آینده بگنجاند اما کاربردهای دیگری نیز برای آن وجود دارد.


به‌ عنوان نمونه کارگردان‌ها و استعدادیاب‌ها می‌توانند با این روش، تصویر دقیق و مورد نظر خود را از میان عکس‌ها و فیلم‌هایی که به دستشان می‌رسد بیابند و البته کاربرد پزشکی مهمی هم برای آن وجود دارد. با به‌کارگیری این روش دیگر دندانپزشکان می‌توانند قبل از انجام عمل‌های جراحی کاشت دندان، شکل فک قبل و پس از دندان را بازسازی کنند و نتایج عمل خود را بسنجند.







مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته