دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1395 - 12:35

بلژیک هم وارد گود رقابت‌های فضایی شد

«تن تن» قهرمان کمیک استریپ بلژیکی در دهه 1950 رقابت فضایی را در عموم مردم باب کرد. حال با گذشت هفت دهه از انتشار کتاب «به مقصد ماه»، این کشور تصمیم گرفته است که یک آژانس فضایی برای رقابت با کشورهایی چون هند و چین برای خود دایر کند.
کد خبر : 140070

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، به گفته الکه سلور، وزیر علوم بلژیک، آژانس فضایی فدرال این کشور (ISAB) سال آینده راه‌اندازی خواهد شد و پنج درصد بودجه سالانه 7 میلیارد یورویی اتحادیه اروپا در صنعت فضا را به خود اختصاص خواهد داد.


از آن جا که هند و چین در پی افزایش قدرت خود در تغییر قوانین مناقصه‌ها و مزایده‌ها در سطح اتحادیه اروپا هستند، بلژیک برای پا گرفتن در این رقابت باید از منابع مالی بسیاری برای سرمایه‌گذاری بهره بگیرد. حتی سلور نیز در این مورد گفته است: «اگر در همین وضعیت بمانیم، قراردادهای فضایی را از دست خواهیم داد».


حدود 60 شرکت در بخش‌های محلی از جمله شرکت 96 ساله «سابکا»، که در طرح موشک «آریان اروپا» همکاری داشته است، در این رقابت فضایی نیز حضور خواهند داشت.


گفتنی است که تصاویر کمیک استریپ تن‌ تن «به مقصد ماه» به یکی از گنجینه‌های ملی بلژیک تبدیل شده است و حتی در سرتاسر جهان به محبوبیت بسیاری دست یافته است. چند هفته پیش یکی از صفحات کتاب تصویری «روی ماه قدم گذاشتیم»، که «هرژه» را را ترسیم کرده بود، به قیمت یک میلیون و 55 هزار یورو در حراجی پاریس به فروش رسید.


مترجم:‌ نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته