دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1395 - 17:20
در پاسخ به آنا مطرح شد؛

باهنر: بیان اختلافات قوا از طریق رسانه‌ها رفتاری سبک است

رئیس جبهه پیروان درباره بیان اختلافات سران سه قوه از طریق رسانه‌ها گفت: متاسفانه خویشتن‌داری در رده‌های بالای مدیریتی فراموش شده است.
کد خبر : 139532

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست خبری خود که عصر امروز در خبرگزاری ایسنا برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا درباره پیامدهای بیان اختلافات سران سه قوه از طریق رسانه‌های جمعی نسبت به یکدیگر در جامعه چیست گفت: متاسفانه خویشتن‌داری در رده‌های بالای مدیریتی فراموش شده است. یکی از دلایل آن استفاده گسترده از فضای مجازی است. این فضا همانقدر که می‌تواند مفید باشد، می‌تواند مسائل حاشیه‌ای را به متن آورده و مسائل اصلی را به حاشیه براند. به طور مثال توئیت یکی از نماینده‌های مجلس و تهمتی که به یکی از سران سه قوه زده شد، سبب شد ایشان نیز از طریق رسانه‌ها واکنش نشان دهند و مجادله پیش آمد.


وی افزود: به نظر می‌رسد این‌گونه رفتارها، سبک و در شأن مسئولان قوا نیست. از طرفی دیگر باید توجه داشته باشیم همان‌طور که می‌توان از فضای مجازی بهره برد، باید مراقب باشیم سخنی نگوییم که بازیکن میدان دیگران و سوء‌استفاده‌گران نشویم، چرا که دیگران از این‌گونه موارد برای مقاصد خود بهره می‌برند.


محمدرضا باهنر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، سخنگوی جریان اصولگرایی و یا اظهارات ایشان اعلام مواضع از سوی جریان اصولگرایی برای انتخابات ریاست جمهوری آتی است، گفت: آقای مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز است و مواضع این تشکل را بیان می‌کند، اما چنانچه تشکل و ساختار لازم میان اصولگرایان برای انتخابات آتی شکل بگیرد، فردی به عنوان سخنگو برای آن انتخاب و معرفی می‌شود. در حال‌حاضر تشکل و ساختار منسجم لازم برای جناح اصولگرایی شکل نگرفته است.


وی افزود: در حال‌حاضر نظرات متعددی از سوی افراد مختلف این طیف مطرح شده است، اما هیچ‌یک از آنها نظرات اجماعی اصولگرایان نیست.


باهنر درباره اینکه آیا می‌پذیرد به عنوان سرتیم در این جریان فعالیت کند یا نه، گفت: بعد از تشکیل تشکل اصولگرایان، این موارد مشخص می‌شود و باید انتخاب‌ها با اجماع کامل تمام چهره‌ها و جریان‌های اصولگرایی انجام بگیرد تا گروهی از اصولگرایان تصور نکنند از این جریان جدا مانده‌اند یا نظرات آنها مغفول مانده است.


این چهره اصولگرا درباره شائبه‌های پیش آمده بعد از نشست خبری گذشته وی مبنی‌بر اینکه قالیباف نسبت به دیگر کاندیداهای اصولگرایان از اولویت برخوردار است و با آنها قابل مقایسه نیست، پس می‌تواند گزینه اصلی اصولگرایان باشد، گفت: بنده اظهار کرده بودم بهتر است کاندیدایی که قبلا آزمایش شده و در میدان انتخابات توفیق نیافته است، کنار برود. اما درباره آقای قالیباف گفتم ایشان متفاوتند چرا که قالیباف توانسته بعد از فرد منتخب در انتخابات ریاست جمهوری 92 در رتبه دوم قرار گیرد و این نشان می‌دهد امکان بیشتری برای رای‌آوری دارد، اما این به این معنا نیست که قالیباف کاندیدای نهایی اصولگرایان است. آنچه درباره کاندیدای مورد اجماع ما مشخص و نهایی است، آن است که باید از دو معیار کارآمدی و رأی‌آوری برخوردار باشد و در این دو ویژگی نسبت به سایر کاندیدا برتر باشد.


وی با اشاره به نزدیکی 16 آذر، روز دانشجو و تاثیر جنبش دانشجویی در ایران گفت: ما همه وامدار طبقه دانشجویان هستیم و این به قبل از انقلاب، دفاع مقدس و حتی نهضت امام‌خمینی‌(ره) بازمی‌گردد. از همان زمان دانشجویان نقش فعالی در سایر صحنه‌های اجتماعی و سیاسی داشتند و شاید این به دلیل خاستگاه ویژه دانشجو باشد که به هیچ سمت و مقامی وابستگی ندارد و از این امکان برخوردار است که در همه صحنه‌ها نقادانه حضور یابد.


وی ادامه داد: البته در برخی از دوره‌ها از سوی هر دو جناح سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا متاسفانه برخوردهایی با دانشجویان فعال صورت گرفته است و نباید این‌گونه باشد که با برخوردهای انضباطی دانشجویان را از فعالیت‌های سیاسی بازداریم، چرا که این ظلم بزرگی به دانشگاه و جریان دانشجویی است، همان‌طور که حضرت آقا هم چند سال گذشته به آن اشاره کردند خدا لعنت کند افرادی را که نمی‌گذارند دانشجویان سیاسی باشند و می‌خواهند دانشگاه را از فعالیت‌های سیاسی جدا کنند.


باهنر افزود: بنده معتقدم دانشجو باید پرتلاش باشد و در صورتی که افراد مسن و محافظه‌کاری همچون من از امور اساسی جامعه غافل شدند، این موارد را به ما گوشزد و یادآوری کنند.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تاریخ دیدار جامعه روحانیت با سایر احزاب و تشکل‌های اصولگرا و عدم قطعی شدن آن گفت: قاعدتا سخنگوی آنها باید اعلام کند، اما تا جایی که بنده اطلاع دارم قرار بر این بود که افراد حقیقی و حقوقی اصولگرایی به دعوت جامعه روحانیت در یک نشست همدلانه حضور یابند و فعالیت با محور جامعه روحانیت را بپذیرند. با این حال به نظر می‌رسد اختلافاتی بر سر این مساله در جامعه روحانیت مبارز مطرح شده و سبب تغییر شکل این اتفاق شده‌ است، به این ترتیب تصمیم بر آن شد که جامعه روحانیت مبارز با هریک از تشکل‌ها به صورت جداگانه دیداری داشته باشد تا در نهایت تشکل‌هایی که محوریت جامعه مبارز را پذیرفته‌اند به جلسه همدلی اصولگرایان پاسخی یکصدا و فراگیر دهند و در حال‌حاضر زمینه‌های این دعوت فراگیر در حال آماده‌سازی است.


وی درباره پاسخ ایران به تمدید تحریم‌های 10 ساله آمریکا علیه ایران (داماتو) گفت: همواره در دوره مذاکرات از سوی حضرت آقا و جریانات سیاسی تذکراتی درباره اینکه آمریکا قابل اعتماد نیست، مطرح می‌شد و این فرضیه مطرح بود که آمریکاییان یا تعهد نمی‌کنند و یا در صورت تعهد به آن عمل نمی‌کنند. با این حال، ما با آگاهی بر این ویژگی بر سر میز مذاکره رفتیم و برجام را امضا کردیم.


باهنر افزود: تیم مذاکره‌کننده در این زمینه دقت‌های لازم را انجام داد و شاید لازم بود دقت بیشتری داشته باشد، اما نمی‌توان تلاش آنها را نادیده گرفت. امروز در دوران پسابرجام قرار داریم و طرف‌های ما و در رأس آنها آمریکا شروع به بدعهدی کرده‌اند که با روح برجام در تضاد است و ما مسئولیت داریم تا حدی به برجام پایبند باشیم که آنها به تعهدات‌شان عمل کنند و اگر به تعهدات خود پایبند نباشند، موظف به اقدام متقابل هستیم.


وی افزود: به نظر من یکی از اقدامات متقابلی که ما باید انجام دهیم، آن است که نسل جدیدی از سانترفیوژها را به کار بگیریم و یا تعداد آنها را هرچه سریع‌تر بالا ببریم.


باهنر با تاکید بر اینکه ما در ابتدا برجام را پاره نکردیم، گفت: اگر آمریکایی‌ها کاری کنند که خاصیت وجودی برجام از بین برود، ما به قبل از برجام بازمی‌گردیم و آنها باید بدانند این گزینه همواره روی میز ما قرار دارد. ما صدها کار‌ در پاسخ به سنا و یا رئیس‌جمهوری آمریکا می‌توانیم انجام دهیم.


وی همچنین افزود: اوباما باید این مصوبه مجلس سنا را وتو کند، حتی اگر وتوی او توسط مجلس سنا لغو شود. چرا که خیرخواهی در وتوی این مصوبه است. از طرف دیگر، تیم نظارت بر برجام در ایران باید در راستای نقض برجام پاسخگو باشد. چرا که مردم، مجلس و از همه مهم‌تر رهبری در انتظار پاسخ کوبنده آنها هستند.


باهنر در پاسخ به پرسش دیگری درباره تعامل با آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان یکی از چهره‌های اصولگرایی برای انتخاب کاندیدای نهایی آنها در انتخابات ریاست جمهوری 96، گفت: ما در انتخابات مجلس دهم ساختاری از اصولگرایان را ایجاد کردیم، هرچند هدف صددرصدی ما برای وفاق حاصل نشد، اما علی‌رغم از دست دادن کرسی‌های تهران در مجلس در کلان نتیجه‌ موفقی داشتیم. ما نمی‌خواهیم این ساختار را از دست بدهیم، بلکه می‌خواهیم بر بدنه این ساختار بیفزاییم.


وی ادامه داد: ما بر آنیم که از تمام ظرفیت‌های اصولگرایی از جمله آیت‌الله مصباح یزدی و حتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بهره گیریم، اما محور ما برای حرکت در انتخابات پیش رو جامعه روحانیت مبارز است. با این حال از آرا و نظرات آیت‌الله مصباح و جامعه مدرسین استقبال می‌کنیم.


رئیس جبهه پیروان با اشاره به اینکه تشکیلات مطبوعش تاکنون دیدار مستقیمی با جبهه پایداری نداشته است، گفت: جامعه روحانیت مبارز مذاکراتی را با اعضای این طیف از اصولگرایی داشته است.


باهنر در واکنش به این پرسش که اصولگرایان انتخابات 96 را رها کرده‌اند و برنامه‌ریزی آنها برای انتخابات 1400 است، گفت: همه انتخابات‌ها برای ما مهم است و هیچ جریان سیاسی نباید نسبت به انتخابات بی‌تفاوت باشد و از کنار آن عبور کند.


وی افزود: برخی می‌گویند دوره ریاست‌جمهوری‌ها در ایران 8 ساله است ولی باید توجه داشت که در مواردی استثنا نیز وجود دارد. به طور مثال در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 برای نخستین‌بار انتخابات به دور دوم کشید و یا در انتخابات ریاست جمهوری 92 آقای روحانی برای نخستین‌بار با آرای 50 درصدی به پست ریاست جمهوری راه یافت.


باهنر ادامه داد: بنده معتقدم هیچ جناح سیاسی نباید نسبت به انتخابات پیش‌رو بی‌تفاوت باشد، هرچند تحلیل‌ها درباره آن متفاوت است.


وی در پاسخ به اینکه آیا محمدجواد ظریف به عنوان گزینه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری پیشین مطرح شده است یا نه، گفت: تاکنون نه ایشان برای حضور در انتخابات تمایلی نشان داده است و نه در جریان اصولگرایی بحثی در این‌باره مطرح شده است. در یک مورد دوستان اصلاح‌طلب بحثی درباره معرفی ایشان به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات 96 مطرح کردند، با این حال امروز برای ما محرز است که اصلاح‌طلبان از آقای روحانی عبور نخواهند کرد.


باهنر در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه برخی معتقدند ISI نقض برجام نیست، گفت: این یک قرارداد بین‌المللی فنی و پیچیده است و برای نظارت بر حسن اجرای برجام کمیته‌ای زیرنظر شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است تا بر آن نظارت فنی داشته باشد. برخی از اعضای این کمیته از جمله آقای لاریجانی اعلام کردند تاکنون 8 مورد نقض برجام از سوی طرف مقابل صورت گرفته است و برخی دیگر معتقدند موارد نقض برجام نزدیک به 12 مورد است؛ ما نمی‌خواهیم درباره موارد نقض برجام صحبتی کنیم، چرا که به هیات نظارت اعتماد داریم.


وی ادامه داد: خواست ما از این هیات آن است که هرچه سریع‌تر اقدام متقابل نسبت به ناقضان برجام را عملی کند تا طرف مقابل بداند که گزینه بازگشت به پیش از برجام همواره برای ما روی میز قرار دارد.


این چهره سیاسی اصولگرا درباره اعلام حکم اعدام بابک زنجانی به جرم فساد اقتصادی و اینکه این اعدام به معنای پایان فساد است یا نه، گفت: به هرحال جرمی رخ داده و مجرم نیز مشخص است و برخی معتقدند ایشان آنقدر در بازداشت بوده نمی‌توانند نسبت به اموال خود کاری انجام دهد. به نظر من این بحثی حاشیه‌ای است و حکم دادگاه باید اجرا شود.


وی ادامه داد: بنده معتقدم اگر بتوان این شمشیر را بالا نگهداشت تا بابک زنجانی اموالی را که توسط وی یا نزدیکانش به غارت رفته است را بازگرداند، اتفاق خوبی است. چرا که در این صورت اموال به غارت رفته نظام جمهوری اسلامی به کشور بازمی‌گردد.


باهنر ادامه داد: البته مدت تعلیق اجرای حکم باید عرفی و مناسب باشد تا هم جمهوری اسلامی به اموال خود برسد و شاید مجرم اندکی متنبه شده و بتواند جبران کند. با این حال احکام قضایی کشور لازم‌الاجراست و ما در تصمیمات قوه‌قضائیه دخالت نمی‌کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته