دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آذر 1395 - 13:00

فرار از تشخیص چهره غیرممکن می‌شود

تیم تحقیقاتی آزمایشگاه تشخیص چهره در MIT موفق شدند به هوش مصنوعی خود بیاموزند مانند مغز انسان، چهره‌های نیم‌رخ را شناسایی کند.
کد خبر : 139347

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از MIT، شبکه‌های کامپیوتری عصبی که با نگاه به مکانیسم مغز انسان ساخته‌ شده‌اند، موضوع روز تکنولوژی کامپیوتر هستند و توانسته‌اند توانایی یادگیری را به نرم‌افزارها و هوش مصنوعی بیافزایند.


مرکز تحقیقات مغز، تفکر و ماشین‌ها در مؤسسه تکنولوژی ماساچوست، یک هوش مصنوعی مبتنی بر شبکه‌های عصبی طراحی کرده است و مدتی‌ است که به آن می‌آموزد با استفاده از روش تشخیص چهره مغز انسان، چهره افراد در عکس‌ها را تشخیص دهد.


این مرکز براساس آنچه در تحقیقاتی که با استفاده از MRI پیشرفته مغز حین تشخیص چهره‌ها در زوایای مختلف به دست آورده است، روشی را به هوش مصنوعی خود آموخت که با استفاده از آن یک تمرین شبانه‌روزی را آغاز کرد.


در این تمرین میلیون‌ها عکس که از چهره‌های مختلف در زوایای مختلف (زاویه چرخش صورت در این عکس‌ها حداکثر 45 درجه درنظر گرفته شده بود) دائما به هوش مصنوعی ارائه شد و او آرام آرام توانست با استفاده از الگوریتم مغز انسان، توانایی تشخیص چهره‌های تمام رخ و نیم‌رخ را بیاموزد. این توانایی که برپایه روشی‌ است که مغز انسان از آن بهره می‌گیرد، مانند خود کامپیوتر و هوش مصنوعی، بدون نام است اما انقلابی را برپا خواهد کرد.


تشخیص چهره در موارد بسیار زیادی از زندگی امروز ما کاربرد دارد. از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، گوگل و توییتر گرفته تا ابزارهای امنیتی، همگی به‌دنبال تشخیص چهره هستند.


شرکت‌های گوگل و فیس‌بوک و اپل تاکنون نظام تشخیص چهره در عکس خود را راه‌اندازی کرده‌اند اما این تشخیص بسیار محدود است و با زاویه‌ها و آرایش‌های مختلف، دچار اختلال می‌شود. روش تازه در هوش مصنوعی MIT می‌تواند این اختلال را رفع کند.


از سوی دیگر شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ که سیستم قفل باز کن با تشخیص چهره را راه‌اندازی کرده‌اند، استفاده زیادی از چنین قابلیتی خواهند کرد و همزمان نظام‌های تشخیص چهره و جست‌وجوی مجرمان، دیگر نیازمند یک تصویر تمام‌رخ و با کیفیت بالا از صورت افراد نیست. این هوش مصنوعی می‌تواند میلیاردها تصویر را در زمان مناسبی بررسی و با قابلیت تشخیص چهره خود تطبیق دهد و حتی از روی عکس‌هایی که صورت زاویه 45 درجه دارد، فرد را شناسایی و معرفی کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته