دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

خلیل جوادی: دیگر نمی‌شود با موضوع برجام شوخی کرد/ مردم عصبانی‌اند!

شاعر و ترانه‌سرایی که در سال‌های اخیر حوادث و رویدادهای سیاسی و اجتماعی مختلفی را دستمایه سرایش آثار طنز خود قرار داده، معتقد است تمدید تحریم‌ها و لغو مفاد برجام از سوی سیاسیون آمریکایی باعث شده برخلاف گذشته، جایی برای شوخی و مطایبه در این‌باره باقی نماند.
کد خبر : 139042

خلیل جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره اخبار اخیر پیرامون تمدید تحریم‌ها علیه ایران، گفت: «من هم مانند باقی مردم اخبار را از مجاری مختلف دنبال می‌کنم. شرایط به شدت سخت شده؛ زیرا احساس من این است که مردم دارند امیدشان را به آینده از دست می‌دهند.»


وی ضمن بیان این مطلب که در چنین شرایطی، دیگر جایی برای طنز و شوخی باقی نمانده، افزود: «اخبار مربوط به تحریم‌های مجدد آن‌قدر تلخ و جدی است که نمی‌توان از مردم انتظار داشت در این شرایط، به مطالب و شعرهای طنز واکنش مثبتی نشان دهند. مردم عصبانی هستند و هر نوع شوخی بیشتر آن‌ها را عصبانی می‌کند.»


این طنز‌پرداز اظهار داشت: «چطور می‌شود از مردمی که احساس می‌کنند سقف رویاهاشان در حالا آوار شدن روی سرشان است، انتظار خنده داشت؟ موضوع جدی‌تر از این حرف‌هاست و مخاطب امروز دنبال هم‌دردی و راه چاره است؛ نه طنز و شوخی.»


جوادی ضمن بیان این مطلب که بزرگان کشور باید فکری برای معضل تجدید تحریم‌ها و ادامه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی بکنند، گفت: «همیشه وقتی زور، حکم‌فرما شود، اهالی فکر و هنر در لاک خودشان فرو می‌روند و ترجیح می‌دهند کم‌تر کنش و واگنش داشته باشند. تاریخ هم این مسأله را ثابت کرده، حتی در کشور خودمان.»


وی با اشاره به سابقه تاریخی ایران، اضافه کرد: «فضای جامعه در دوره مشروطه، باز بود و طنز‌پردازان و شاعران بسیاری فعال بودند اما بعد از اینکه محمدعلی‌شاه، میرزا جهانگیر صوراسرافیل، ملک‌المتکلمین و قاضی ارداقی را در باغ شاه شکنجه کرد و کشت، فضای اجتماعی دچار خفقان شد و فعالیت‌های ادبی و هنری هم کم‌رنگ شدند.»


این شاعر ادامه داد: «بعدها و در دوره استبداد رضا شاهی هم همین‌طور بود؛ خفقان ادامه داشت تا شهریور 20 که رضاشاه تبعید شد و فضا کمی بهبود یافت. اما با کودتای 28 مرداد 1332 خفقان دوباره ظهور پیدا کرد تا پیروزی انقلاب و باقی ماجراها.»


سراینده آثاری همچون «محکمه الهی» توضیح داد: «اعمال فشارهای آمریکا نیز یک نوع زورگویی است که علیه کشور ما صورت می‌گیرد. این زورگویی‌ها بر جامعه، مردم و فضای اجتماعی ما تاثیر منفی می‌گذارد و به نظر من تنها راهکار مقابله با این شرایط، این است که ما نیز بتوانیم در حوزه سیاست‌های بین المللی، عملکرد داخلی و منطقه‌ای و جهانی و... توانایی‌هامان را افزایش دهیم تا قربانی زورگویی‌هایی از این دست نشویم.»


انتهای پیام/

برچسب ها: طنز برجام
ارسال نظر
هلدینگ شایسته