دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1395 - 11:15

سقوط فضاپیمای روس

فضاپیمای پشتیبانی روس که قرار بود مایحتاج و تجهیزات برای تیم فضانوردی مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی را حمل کند، دقایقی پس از پرتاب، سقوط کرد.
کد خبر : 138952

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از ناسا، تیم شماره 50 مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای تداوم کار خود نیازمند دریافت آب و غذا و تجهیزات از زمین هستند و کار ارسال این مایحتاج به‌طور گردشی میان کشورهای عضو این ایستگاه تقسیم شده است و انجام می‌شود.


دیروز جمعه 12 آذرماه 95، سومین و آخرین محموله سهم روسیه با فضاپیمای Progress MS-04 از سکوی پرتاب بایکانور قزاقستان به سوی آسمان حرکت کرد. این محموله که شامل سه تن آب، غذا و تجهیزات تازه بود، ساعت 9:50 دقیقه صبح به وقت محلی از زمین جدا شد اما 6/5 دقیقه بعد و در فاز سوم پرواز، ارتباط این فضاپیما با پایگاه کنترل روس قطع شد و دیگر هیچ اطلاعی از آن به‌دست نیامد. مقامات ناسا اعلام کرده‌اند که سقوط این راکت را ثبت کرده‌اند و روس‌ها نیز تأیید کردند که راکتشان به سوی زمین سقوط کرده است.


بر اساس اعلام ناسا، نرسیدن این محموله به مقصد، تنها خسارت مالی برجای گذاشته است و مایحتاج لازم و ضروری برای ادامه حیات خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی تا چند ماه آینده در این ایستگاه موجود است و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد. از سوی دیگر آژانس فضایی ژاپن، JAXA پروازی را برای نه دسامبر (یک هفته دیگر) برنامه‌ریزی کرده است که با استفاده از فضاپیمای H-II تجهیزات و پشتیبانی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد.


ایستگاه فضایی بین‌المللی یک پروژه مشترک میان کشورهای آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، کانادا، بریتانیا و استرالیاست و هر کشور بخشی از سرمایه مورد نیاز و تجهیزات این پایگاه خارج از زمین را تأمین می‌کند و در مقابل از منافع و موقعیت‌های تحقیقاتی به‌ وجود آمده بهره برداری می‌کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته