دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1395 - 09:23

ربات‌های نگهبان در بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده جهان + ویدئو

مرکز شتاب‌دهنده CERN که بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده جهان است، محیط کار این دستگاه فوق پیشرفته را با استفاده از دو ربات نگهبان، نگهداری می‌کند.
کد خبر : 137938

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از The Verge، تست فیزیکی و نگهداری از بزرگ‌ترین چمبره مافوق پیشرفته جهان بدون استفاده از ماشین‌هایی که به همان اندازه پیشرفته باشند، کار دشوار و حتی غیر ممکنی به‌نظر می‌رسد. شتاب‌دهنده سرن که در مرز سوئیس و فرانسه و در خاک هر دو کشور ساخته شده است، برای نگهداری از تونل اصلی و چمبره هسته مرکزی خود، متکی به دو ربات معلق در آسمان است که حاصل تغییر کاربری در یک تسمه نقاله بودند.


مجموعه دو ربات آویزان این مرکز به اختصار TIM نامیده می‌شود. این دو ربات در واقع دو جعبه فلزی هستند که روی یک منوریل از سقف آویزانند و می‌توانند تمامی تونل را از نظر میزان اکسیژن، دما، وضعیت فیزیکی و دیگر ویژگی‌ها بازرسی کنند. این دو ربات با تهیه عکس‌های مادون‌قرمز هرگونه تغییر در المان‌های مهم را ثبت و اطلاع‌رسانی می‌کنند.


ربات‌های نگهبان این مرکز باقیمانده دورانی هستند که قبل از شتاب‌دهنده در این تونل یک برخورددهنده الکترون – پوزیترون نصب شده بود. در آن زمان به جای دو ربات دو کابین بزرگ که فقط نقش نقاله را داشتند قرار داشت و از آنها برای حمل بار و کارکنان استفاده می‌شد.


اکنون ربات‌ها به‌طور خودکار در بازه‌های زمانی معین به بررسی شتاب‌دهنده می‌پردازند و با استفاده از تکنولوژی‌های روز، وضعیت آن‌ را با ثبات نگه می‌دارند. ویدئوی منتشر شده از سوی سرن نشان می‌دهد این دو ربات چگونه تونل دایره‌ای 27 کیلومتری این مرکز را زیر نظر دارند.





مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته