دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1395 - 11:32

کشف سازه‌ای پنهان زیر هرم «کوکولکان»

دانشمندان با کمک فناوری توموگرافی مقاومت الکتریکی در قالب روش اسکن سه‌بعدی موفق به کشف هرمی پنهان در زیر هرم «کوکولکان» شدند.
کد خبر : 136261

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از upi، معبد «کوکولکان» که به معبد «ال‌کاستیلو» معروف است، شامل سه سازه است که در قالب یک سازه ساخته شده است. یک هرم روی هرمی دیگر بنا شده است.


کوکولکان یکی از خدایان اساطیری میان سرخپوستان آمریکای مرکزی بوده است که در اعتقادات اقوام کیچه، مایا و آزتک جای داشته‌ است. معنی کوکولکان «مار بالدار» است. در آثار مکتوب به‌جا مانده از این اقوام مانند کتاب «پوپول ووه» اطلاعاتی درباره کوکولکان داده شده‌ است. در «چیچن ایتزا» از شهرهای باشکوه مایاها یک هرم بسیار بزرگ بنام کوکولکان ساخته شده‌ بود که امروزه از جاذبه‌های گردشگری مکزیک به شمار می‌رود. هنگام اعتدال بهاری و پاییزی سایه‌هایی شبیه یک مار بر بالای معبد و پایین آن می‌افتد.


باستان‌شناسان به تازگی سومین سازه هرم را کشف کرده‌اند که در مرکز بنای تاریخی «مایان» واقع شده است. این سه هرم دقیقا مانند عروسک‌های ماتروشکا (عروسک‌های تودرتوی روسی) هستند؛ به طوری که زیر هرم بزرگ، هرم دیگری وجود دارد و زیر آن هم هرمی دیگر جا خوش کرده است.


کوکولکان داخل چیچن ایتزا واقع شده است که منطقه‌ای باستانی در ایالت «یوکاتان» مکزیک است. در تمدن مایان در قرن ششم، چیچن ایتزا شهر بزرگی بود. سبک‌های مختلف معماری به کار رفته در ساخت‌وسازهای آن زمان بیانگر آن است که این منطقه یکی از متنوع‌ترین مناطق در دنیای مایان‌ها بوده است.


محققان در ابتدا دومین سازه این هرم را در دهه 1930 کشف کردند. باستان‌شناسان معتقدند که ساخت آن بین سال‌های 800 الی 1000 سال بعد از میلاد مسیح به اتمام رسیده است. به نظر می‌رسد که بزرگ‌ترین سازه خارجی این هرم بین 1050 تا 1300 سال بعد از میلاد بنا شده باشد.


دانشمندان، هرم داخلی را با استفاده از فناوری توموگرافی مقاومت الکتریکی در قالب روش اسکن سه‌بعدی موقعیت‌یابی کردند. آنها معتقدند در صورتی که این سازه را بتوان در آینده مورد مطالعه قرار داد، می‌توان اطلاعاتی درباره جمعیت اولیه این مکان به دست آورد.


آنها همچنین از وجود احتمالی یک هرم کوچک‌تر دیگر هم در زیر این هرم‌ها خبر دادند.


مترجم: ندا اظهری



انتهای پیام/

برچسب ها: ندا اظهری هرم
ارسال نظر
هلدینگ شایسته