دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1395 - 11:55

بتن ضدامواج با قابلیت اسپری کردن

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه نبراسکا به‌طور تصادفی موفق به اختراع یک بتن ضدتشعشع برای مقابله با امواج الکترومغناطیسی شد.
کد خبر : 135559

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از دانشگاه نبراسکا، دو محقق آمریکایی که در حال تحقیق روی ساخت نوع تازه‌ای از بتن برای زیرسازی جاده‌ها بودند، موفق شدند نوع تازه‌ای از بتن را بسازند که می‌تواند از نفوذ امواج الکترومغناطیسی قدرتمند جلوگیری کند.


دانش فیزیک از ده‌ها سال قبل که با امواج الکترومغناطیسی آشنا شد، روش مقابله با آن را نیز پیدا کرد. «فارادی» که یکی از دانشمندان شناخته‌شده در این حوزه از فیزیک الکتریسیته است، قفسی را طراحی کرد که با نام قفس فارادی شناخته می‌شود و از مجموعه‌ای از مفتول‌های فلزی تشکیل شده است. ساخت این قفس با استفاده از مفتول‌های ابررسانا یا فلزات خاص انجام می‌شود که بسیار پرهزینه است و عملا برای فضاهای بزرگ غیرممکن خواهد بود اما اکنون با استفاده از این بتن جدید می‌توان ساختمان‌های ضدتشعشع نیز ساخت.


روش کار به‌ این شکل است که بتن جدید متشکل از سیمان معمولی‌ است اما در آن از سنگ‌های معدنی آهن و دیگر فلزات استفاده شده است و با تکنیک‌های خاصی مقدار مواد رسانا مانند کربن نیز به آن افزوده شده است. این مقدار رساناها آنقدر زیاد است که بتن ضدتشعشع می‌تواند هر موج الکترومغناطیسی‌ای را به خود جذب کند و از عبور آنها جلوگیری کند.


این محققان حتی نوع قابل پاشیدن این بتن را نیز ساخته‌اند که با استفاده از شلنگ‌های پلاستیکی و فشار هوا پاشیده می‌شود. این بتن پاشیدنی برای مسلح کردن ساختمان‌های قدیمی استفاده می‌شود. در حال حاضر قراردادهایی از سوی مؤسسات نظامی به دانشگاه نبراسکا پیشنهاد شده است که جهت ساخت ساختمان‌هایی با استفاده از این بتن جدید و عایق‌کاری ساختمان‌های حساس قدیمی است.


امواج الکترومغناطیسی قدرتمند، می‌توانند مدارهای الکتریکی و سیم‌پیچ‌ها را با جریان‌های قوی الکتریکی روبه‌رو کند و موجب بالا رفتن دما و در نهایت ذوب شدن آنها شوند. امواج قدرتمند الکترومغناطیسی و مایکروویو اکنون یکی از سلاح‌های رایج نظامی شده است و تکنولوژی را هدف قرار می‌دهند اما از آنجایی که ساخت قفس فارادی و دیگر تجهیزات برای محافظت از تأسیسات الکترونیکی بزرگ، غیرممکن است، این بتن مسلح و ارزان تازه ساخته‌شده، اهمیت استراتژیک پیدا می‌کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته