دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 فروردين 1394 - 10:40
در ژاپن اتفاق افتاد

رکورد تازه سرعت روی ریل

بالاترین سرعتی که قطارهای شناور الکترومغناطیسی ژاپن به آن دست پیدا کرده بودند 580 کیلومتر در ساعت بود که اکنون در آزمایش قطار جدید توسط خود آنها شکسته شده است و نوید سفرهای سریع‌تری را برای سال 2027 داده است.
کد خبر : 13514

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از Engadget، قطارهای سریع‌السیر «بولت» به معنی گلوله که از بیش از یک دهه قبل کار جابه‌جایی مسافران پرتعداد ژاپن بین شهر‌های این کشور را برعهده دارند، در زمینه سرعت سفرهای زمینی پیشگامان جهان هستند و این بار نیز شرکت راه‌آهن مرکزی ژاپن اعلام کرده در یکی از آزمایش‌های این شرکت در منطقه یاماناشی، قطار جدید توانست به سرعت 585/5 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.


این قطار که حامل 29 مهندس شرکت راه‌آهن بود، رکورد تازه‌ای را ثبت کرد که حداکثر یک هفته دوام خواهد آورد زیرا شرکت قصد دارد هفته آینده آزمایشی برای دستیابی به سرعت 600 کیلومتر در ساعت ترتیب دهد.


خبر بد برای مسافران این است که این شرکت قرار نیست بیشینه سرعت‌های به‌دست آمده را در هنگام سرویس‌دهی این قطارها ارائه دهد و در واقع سرعت در نظر گرفته شده برای جابه‌جایی مسافر 503 کیلومتر است که همین میزان نیز زمان مسافرت میان توکیو و ناگویا را به 40 دقیقه، یعنی کمتر از نصف زمان فعلی با همین قطارها کاهش می‌دهد.


شرکت ژاپنی همچنین اعلام کرده است که طرحی برای صادرات این فناوری دارد که نخستین مشتری احتمالی آن آمریکاست. براین ‌اساس قرار است یک خط قطار پرسرعت برای سفر بین نیویورک و واشنگتن دی‌سی احداث شود.


قطارهای الکترو مغناطیسی پس از آغاز حرکت، با استفاده از قانون رانش دو قطب همنام در آهن‌ربا، از روی ریل جدا شده و با استفاده از یک بالشتک مغناطیسی و تغییر قطب‌های ریل در حین حرکت، بدون اصطکاک ریل‌ها حرکت می‌کنند که موجب می‌شود امکان دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا را داشته باشند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب