دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1395 - 11:36

دور دوفرمان برای گوگل سخت است

خودروهای بدون راننده و رباتیک گوگل جزو پیشروهای این صنعت هستند اما حتی آنها نیز برای دور دوفرمان مشکلات اساسی دارند.
کد خبر : 134601

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از CNET، دور دوفرمان یا به اصطلاح آمریکایی آن «دور سه توقف» وقتی‌ است که خودرو قرار است در یک محل تنگ تغییر جهت دهد و برای این کار باید چند بار عقب و جلو برود. در آموزش‌های رانندگی، حالت استاندارد این دور زدن با سه توقف و دو بار تغییر جهت کامل فرمان انجام می‌شود که برای کسانی که تجربه رانندگی آنها زیاد است، کاری آسان و بدون نیاز به فکر کردن است.


اغلب آقایان و خانم‌ها برای اینکه نمی‌توانند به سادگی دور دوفرمان بزنند یا خودرو را پارک دوبل کنند، سرزنش می‌کنند اما گزارش ماه اکتبر (مهر 95) گوگل از تمرینات ربات‌های راننده این شرکت نشان می‌دهد که این کار برای کامپیوترهای پیشرفته خودروی لکسوس گوگل نیز بسیار دشوار است.


حتی با وجودی که این خودروها دید 360 درجه بسیار خوب و کامپیوترهای پیشرفته و با سرعت بالایی در اختیار دارند، هنگام تغییر جهت در جاده دچار مشکل می‌شوند. این مشکل زمانی بروز می‌کند که خودرو قرار است آسایش سرنشین، سریع‌ترین روش برای دور زدن و فاصله‌ها و زاویه‌ها را درنظر بگیرد.


کامپیوترهای این خودروها طوری طراحی شده‌اند که بهترین جهت حرکت را (حرکت رو به جلو) انتخاب کنند تا سرنشین احساس طبیعی بودن داشته باشد؛ از سوی دیگر برخی زاویه‌ها و جهت‌هایی که کامپیوتر از روی نمودارهای ریاضی مغز خود انتخاب می‌کند، به نظر سرنشینان و راننده‌های ماهر، غیرمنطقی و عجیب تلقی می‌شود و این مساله کامپیوتر را بر سر دوراهی کار درست یا رضایت اربابش قرار می‌دهد.


گوگل در حال دست و پنجه نرم کردن با این چالش آموزشی‌ است و در هفته 1000 دور دوفرمان با هر خودرو در خیابان‌ها می‌زند تا کامپیوترهایش یاد بگیرند که کدام روش بهتر است. خودروهای بدون راننده گوگل تاکنون 2/2 میلیون مایل ( 3/5 میلیون کیلومتر) در ایالات واشنگتن، کالیفرنیا و میشیگان رانندگی جاده‌ای و خیابانی کرده‌اند تا رانندگی آنها بهتر شود.


مترجم: محمدرضا (بهزاد) احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته