دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1395 - 08:59

پدیده عجیب توپ‌های یخی ساحلی + ویدئو

عکس‌ها و ویدئوهای منتشر شده از یک پدیده یخی بسیار عجیب در سواحل غربی سیبری توجه بسیاری  را به خود جلب کرد و موجب شگفتی شد.
کد خبر : 133451

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از npr، سواحل شهر «اوب» در غرب سیبری طی دو هفته گذشته شاهد تجمع گلوله‌های یخ و برف در امتداد ساحلی خود بود. براساس گزارش‌های منتشر شده، مسیری به طول 17 کیلومتر از ساحل این شهرر پوشیده از گلوله‌های برفی و یخی کوچک و بزرگ بود که احتمالا با امواج به ساحل آورده شده بودند.


عکس‌ها و ویدئو‌هایی که از سوی کاربران و خبرگزاری‌ها منتشر شد، زنی را نشان می‌دهد که روی یکی از این گلوله‌ها نشسته است و سگی که در طول ساحل 18 کیلومتری در امتداد بی‌شمار گلوله یخ و برف می‌دود.


این گلوله‌های یخی و برفی که قطری بین 3 تا 100 سانتی‌متر دارند، از منشاء غیر از آسمان پدید آمده‌اند. براساس اظهارنظر کارشناسان، این پدیده نادر زمانی روی‌ می‌دهد که دانه‌های یخ و برف به دور یک هسته یخی یا شنی شروع به تجمع می‌کنند.



وقتی این هسته در هوای سرد و برفی به وسیله باد یا آب غلطانده می‌شود، از محل تماس با سطح آب بر قطر آن افزوده می‌شود و در نهایت به ساحل پرتاب خواهد شد.


این پدیده نادر قبلا یک ‌بار در سال 2010 در دریاچه میشیگان نیز دیده شد اما وسعت آن تا این حد زیاد نبود. در سال 2015 نیز گزارش‌هایی مبنی بر پوشیده شدن تمامی دریاچه در این ایالت از توپ‌های یخی ثبت شده است. هنوز مشخص نیست این پدیده نادر چند سال قدمت دارد و آیا ارتباطی به پدیده گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی دارد یا خیر.





مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته