دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1395 - 13:09

عکس رنگی از محل سقوط سفینه اروپا روی مریخ

سازمان فضایی اروپا در فرصتی که با عبور ماهواره مریخ‌گرد از روی نقطه سقوط ایجاد شده بود, عکس‌های کیفیت بالایی برای تحقیق درباره این حادثه تهیه و منتشر کرده است.
کد خبر : 131801

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Space، سازمان فضایی اروپا (esa)، پروژه‌ای با عنوان «اگزومارس» تعریف کرده بود که در دو مرحله قرار بر اجرای آن داشت. مرحله نخست آن شامل در مدار قرار گرفتن یک مریخ‌گرد بود که با موفقیت انجام شد اما مرحله دوم این ماموریت که فرود یک کاوشگر روی سطح مریخ بود، به‌دلیل درست عمل نکردن چتر فرود با شکست مواجه شد.


کاووشگر اسا یعنی «شیاپارلی» روز 28 مهر 95 با سرعت 300 کیلومتر در ساعت با سطح مریخ برخورد کرد و نه‌ تنها خودش را از بین برد بلکه سطح این سیاره را نیز تغییر داد. عکس‌های منتشر شده از این برخورد نشان می‌دهد اطراف محل سقوط به شدت آسیب دیده است و چتر فرود این کاوشگر در فاصله یک مایلی (1/6 کیلومتر) آن‌طرف‌تر قرار دارد.


علت این جابه‌جایی، بادهای مریخی عنوان شده است که البته کار تحقیق از راه دور روی این حادثه را آسان‌ترمی‌کند. اسا اعلام کرده است که بخش دیگر این پروژه که شامل جمع‌آوری اطلاعات از طریق بررسی گازهای جوی‌ است توسط مدارگرد حداقل تا سال 2022 ادامه می‌یابد.


این سازمان همچنین اعلام کرده است که بخش دیگری از پروژه‌های مریخی که قرار بود با همکاری سازمان فضایی روسیه انجام شود، حداقل تا سال 2020 به تأخیر می‌افتد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته