دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1395 - 17:09
حاشیه‌های نخستین جشنواره شیخ طبرسی دانشگاه آزاد اسلامی:

از سوال‌های دکتر میرزاده از آیت‌الله هاشمی تا کتاب‌هایی که در زندان تالیف شد

نخستین جشنواره شیخ طبرسی و اختتامیه مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی امروز در حالی برگزار شد که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 53 جلد کتاب به هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی اهدا کرد و از خاطره تالیف این کتاب‌ها در زندان گفت.
کد خبر : 130910

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جشنواره شیخ طبرسی و اختتامیه مسابقات قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی امروز صبح با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد اما این مراسم با دیگر جشنواره‌های دانشگاه آزاد اسلامی تفاوت‌هایی داشت؛ آن هم نقل خاطرات زندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و همسر او، سوالات رئیس دانشگاه آزاد و بوسیدن سر هاشمی رفسنجانی توسط دعایی بود.


یکی از موضوعاتی که در این مراسم توجه حاضرین را جلب کرد سوالات قرآنی میرزاده از هاشمی رفسنجانی بود. او سوالاتش را به عنوان یک مهندس و دوست‌دار قرآن با هاشمی رفسنجانی درمیان گذاشت و از او پرسید: « در آیه 30 و 31 سوره بقره آمده که قبل از حضرت آدم، خداوند از ملائک خواسته به آدمی سجده کنند چرا که او حامل علم الهی بوده است. آیا می‌شود نتیجه گرفت که قبل از حضرت آدم، کس دیگری آفریده شده یا نه؟ آیا در زمین یا سایر کرات آسمانی موجوداتی شبیه آدم وجود داشته‌اند؟»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از رئیس هیات موسس این دانشگاه سوال کرد: «یکی از پیچیده‌ترین تکنولوژی‌ها که در قرآن به آن اشاره شده هنوز از سوی بشر عملی نشده است، در قرآن صحبت از انتقال تخت ملکه سبا در کسری از ثانیه یعنی انتقال جرم است، آیا این همان تکنولوژی تبدیل جرم به انرژی با سرعت نور نیست؟ این بحث از سوی بشر تنها در حد انتقال پیام انجام شده و امروز انسان می‌تواند در کسری از ثانیه یک پیام را در فاصله 20هزار کیلومتری منتقل کند اما تکنولوژی انتقال جرم با سرعت نور که در آیه 37 و 40 سوره نمل به آن اشاره شده، هنوز عملی نشده است.»


میرزاده هم‌چنین درباره زمان و پیچیده بودن این مسئله و دائمی بودن خلقت و آفریش از هاشمی رفسنجانی سوال کرد و از رئیس تشخیص مصلحت نظام خواست کرسی‌های علمی قرآن‌پژوهی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار کند.


دفترچه‌هایی که از چشم زندان‌بان دور ماند


دکتر سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم اعلام کرد؛ برای انتخاب آثار برگزیده قرآنی که از سال 63 تا 93 تالیف شده کمیته‌ای از استادان حوزه و دانشگاه تشکیل شد تا آثار برگزیده شناسایی و معرفی شوند؛ هم‌چنین قرار شد جایزه‌ای تحت عنوان "جایزه علامه طباطبایی (ره)" به یکی از شخصیت‌های برجسته قرآنی تعلق بگیرد. درمیان آثار بررسی شده کتاب "تفسیر راهنما" و "فرهنگ قرآن" آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توجه داوران را جلب کرد. بنابراین هیات داوران با اجماع آرا تصمیم گرفت اولین جایزه "علامه طباطبایی (ره)" را در نخستین جشنواره شیخ طبرسی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اهدا کند.


مطرح کردن این مسئله از سوی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد تا حجت‌السلام‌والمسلمین سید محمدعلی ایازی نیز درباره کتاب "تفسیر راهنما" حرف بزند و بگوید این کتاب در سال‌های زندان هاشمی رفسنجانی نوشته شده است. بعد از سخنرانی ایازی مجری به روی صحنه آمد و گفت: «عفت مرعشی، همسر هاشمی رفسنجانی با شنیدن حرف‌های ایازی گفته است: کتاب تفسیر راهنمای قرآن به صورت دست‌نوشته‌ و دفترچه‌هایی به شکل مخفیانه در ملاقات‌های او با هاشمی جمع‌آوری شده است و هاشمی دور از چشم ماموران زندان پهلوی آنها را به بیرون از زندان منتقل ‌کرده است.»


دعایی این‌بار سر هاشمی رفسنجانی را بوسید


بعد از سخنرانی ایازی و طرح مباحثی درباره کتاب‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خود او نیز برای سخنرانی به جایگاه آمد و ابتدا موضوعاتی را درباره قرآن و سوالات میرزاده مطرح کرد. او به سال‌های زندانش اشاره کرد و گفت: «5 بار در زمان پهلوی به زندان افتادم؛ طولانی‌ترین‌شان سه سال بود در این سه سال تنها چیزی که می‌توانست سختی زندان را آسان کند، قرآن بود. صبح‌ها به تالیف تفسیر راهنما مشغول بودم و بعد از نماز ظهر فرهنگ قرآن را می‌نوشتم. همه این کارها را به صورت پنهانی در دفترچه‌هایی جمع‌آوری می‌کردم و زمان ملاقات، آنها را به صورت مخفیانه به همسرم می‌سپردم. بسیاری از آثارم هم در بازجویی‌ها و رفت‌ و آمدها به زندان مصادره و مفقود شد. اما به لطف خدا توانستم این دو کتاب را در آن سال‌ها به سرانجام برسانم.»


او در سخنانش رو به اهالی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی و در پاسخ به سوال میرزاده گفت: «خداوند تاکید کرده انسان نباید خودش را حقیر کند. هیچ کس جز خدا لایق سجده کردن نیست. حتی ملائک به آدم سجده نکردند بلکه به خاطر اینکه آدم همه اسما خداوند را می‌دانست به او احترام کردند. بنده نیز هیچ‌وقت دوست نداشتم کسی دستم را ببوسد و یا جلوی من تعظیم کند، افرادی هستند که این کار را می‌پسندند اما من هیچ‌وقت از این موضوع خرسند نمی‌شوم.»


حجت‌الاسلام سید محمود دعایی نیز در این جشنواره حضور داشت و با شنیدن این سخنان وقتی برای تقدیر از برگزیدگان مسابقه قرآن و عترت روی صحنه آمد برعکس همیشه سر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را بوسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته