دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اولین دوره جشنواره شیخ طبرسی دانشگاه آزاد اسلامی به پایان راه رسید

فردا از صاحبان 7 اثر برگزیده قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر می‌شود

جشنواره شیخ طبرسی یکی از فعالیت‌های متعددی است که محصول مصوبات شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در بحث قرآن است، اکنون که بیش از یک سال از اولین فراخوان آن می‌گذرد، به پایان راه خود رسید و فردا، 11 آبان قرار است با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از برگزیدگان این جشنواره در مراسم اختتامیه‌ تقدیر شود.
کد خبر : 130166

طاهره کوپالی، گروه دانشگاه خبرگزاری آنا: اختتامیه اولین جشنواره سراسری شیخ طبرسی، فردا 11‌ آبان در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی برگزار می‌شود و در آن از صاحبان 7 اثری که از بین 2هزار اثر رسیده به دبیرخانه این جشنواره، برگزیده شد، تقدیر می‌شود.


در دل این جشنواره دو سالانه، جایزه‌ای نیز با نام جایزه ویژه قرآنی علامه طباطبایی به برگزیدگان اهدا می‌شود و از بهترین آثار در حوزه پژوهش قرآنی مانند کتاب، مقاله چاپ شده در مجلات علمی، پژوهشی، طرح پژوهشی مصوب و اجرا شده و پایان‌نامه دفاع‌شده دکتری و کارشناسی‌ارشد مرتبط با قرآن و عترت تقدیر می‌شود.


در اولین جشنواره شیخ طبرسی، به 30 سال فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی از سال 63 تا 93 نگاه شده است. البته آثاری که در بازه زمانی سال‌های 94 تا 95 نیز تولید شده بودند در این دوره جشنوراه بررسی شدند. این آثار شامل مجموعه کتاب‌ها، طرح‌های پژوهشی، مقالات و پایان‌نامه‌ها بود، و پس از بررسی از میان آن‌ها آثاری انتخاب شود. البته سال 97، که دوره دوم جشنواره برگزار خواهد شد، فعالیت‌های قرآنی مربوط به سال‌های 95 و 96 بررسی می‌شود.


جشنواره‌ای که هدف خود را شناسایی دقیق آثار قرآنی و نویسندگان آن، شناسایی محتوا و تحقیقات قرآنی؛ استفاده بهتر و گسترده‌تر از این آثار در سطح جامعه دانشگاهی برای گسترش فرهنگ قرآنی اعلام کرده بود.


انتخاب 7 اثر برگزیده از بین 2هزار اثر


دکتر سید بابک فرزانه، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، درباره جشنواره شیخ طبرسی گفت: «اولین فراخوان جشنواره شیخ طبرسی اوایل سال 94 به واحدهای دانشگاهی ابلاغ و 3 بار تمدید شد. حدود 2هزار اثر اعم از کتاب، مقاله، پایان‌‌نامه و طرح پژوهشی به دبیرخانه این جشنواره رسید.


بعد از پالایش اولیه در مجموع از این 2 هزار اثر، 473 اثر به مرحله دوم داوری راه پیدا کردند. این آثار بار دیگر داوری شدند و 52 اثر به مرحله نهایی داوری رسیدند. کمیته داوری بسیار دقیق و سخت‌‌گیرانه برای داوری نهایی آثار، متشکل از 2 استاد تمام و 3 دانشیار تشکیل شد و مجموعا 7 اثر برگزیده شدند.»





























پایان‌نامه کتاب مقاله طرح پژوهشی مجموع
تعداد آثار راه یافته به مرحله دوم داوری 130 75 256 12 473
تعداد آثار راه یافته به مرحله نهایی داوری 16 21 10 5 52

او افزود: «قرار شد در هر دوره از جشنواره شیخ طبرسی، جایزه‌ ویژه علامه طباطبایی به یک یا دو اثر معاصر که بسیار شاخص بود، تاثیر زیادی بر فعالیت‌های و پژوهش‌های قرآنی داشت و از محورهای علمی نظیر تأثیرگذاری، مسئله محور بودن، مرجع قرار گرفتن و... برخوردار بود، اعطا شود. البته الزامی وجود ندارد که در هر دوره جشنواره شیخ طبرسی جایزه علامه طباطبایی به اثری اعطا شود، زیرا ممکن است هیچ‌کدام از آثار این شاخص‌ها را نداشته باشد. امسال یک نفر بر اساس این شاخص‌ها انتخاب شد که فردا در مراسم اختتامیه جشنواره شیخ طبرسی از این فرد تقدیر می‌شود.»


برگزاری همزمان اختتامیه جشنواره شیخ طبرسی و بیست‌و یکمین مسابقات قرآن و عترت


معاونت دانشجویی و فرهنگی هم‌چنین برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و برگزار نکردن دو مراسم، همزمان با جشنواره شیخ طبرسی بیست‌ویکمین مسابقات حفظ و قرائت قرآن را نیز که در سال 72 طراحی شد و شامل بخش‌‌های کتبی، شفاهی، هنر و ادبیات دینی، پژوهش و... است، را در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌کند.


مجری مسابقات امسال واحد قم دانشگاه آزاد اسلامی بود. مسابقاتی که از دیروز یکشنبه 9 آبان شروع به کار کرد و امروز به کار خود پایان می‌دهد.


امسال 120هزار نفر در مرحله اولیه این مسابقات حضور پیدا کردند، در سطح واحدها و سپس در سطح استان افرادی انتخاب شدند، و نهایتا از هر استانی 3 نفر برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب و معرفی شدند. برگزیدگان نهایی این مسابقه از سوی واحد قم معرفی و از افراد برگزیده در مراسم اختتامیه جشنواره شیخ طبرسی تقدیر می‌شوند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم که امسال متولی برگزاری بیست‌ویکمین دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن است پیش‌تر اعلام کرد این مسابقات با حضور بیش از 500 نفر از قاریان و حافظان 31 استان کشور خواهد بود و در بخش شفاهی شامل رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ کل و در دو رده اساتید و دانشجویان و در دو گروه خواهران و برادران برگزار می‌شود.


شرکت‌کنندگان در این مسابقات از منتخبان دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور هستند که در دوره‌های قبل در واحد‌های دانشگاهی و مراکز استان‌ها در آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده‌اند و در حال حاضر برای شرکت در مرحله کشوری در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب