دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1395 - 16:26

انفجار باتری‌ها در ربات ناسا + ویدئو

آزمایشگاه‌های رباتیک ناسا طی گزارشی خبر از معمول بودن انفجار باتری‌های یون لیتیوم داده‌اند که پیش از این بهترین گزینه برای تأمین انرژی محسوب می‌شد.
کد خبر : 129962

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ناسا، هفته‌های اخیر دنیای تکنولوژی، شرکت سامسونگ را به خاطر انفجار و آتش گرفتن گوشی‌های همراه نوت 6 مضحکه کرد و این شرکت میلیون‌ها و شاید میلیاردها دلار از ارزش خود را از دست داد اما در نهایت مشخص شد که مشکل انفجار و آتش هرجا که باتری یون لیتیوم باشد، وجود دارد.


بخش امنیت و تضمین مأموریت‌های فضایی در ناسا اخیرا گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد حداقل چهار مورد انفجار و آتش‌سوزی و 10 مورد حوادث مشابه طی 10 سال اخیر در آزمایشگاه‌های مختلف این سازمان رخ داده است که در همگی باتری‌های یون لیتیوم حضور داشته‌اند. از آن جایی که این باتری‌ها امروزه استفاده بی‌حد و حصری در زندگی روزمره دارند، ناسا تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرد تا به علت اصلی ماجرا پی ببرد.


آخرین نمونه از این حوادث در آزمایشگاه پیشرانه جت این سازمان رخ داد که در آن یک ربات زمانی که برای انجام آزمایش‌های عملیاتی آماده می‌شد منفجر شد.


تحقیقات برای کشف علت به این نتیجه رسید که مسئول آزمایشگاه فراموش کرده بود قبل از شارژ، سیستم نرم‌افزاری کنترل شارژ را روشن کند و همین موضوع به انفجار باتری ختم شده است. از سوی دیگر ناسا با بررسی ویدئو‌ها متوجه شد در مواردی که پرسنل سعی در اطفاء حریق ایجاد شده کرده‌اند، افراد آموزش و تجهیزات لازم برای مقابله با حریق باتری را نداشته‌اند. حال تصور کنید وقتی در آزمایشگاه ناسا تجهیزات و آموزش کافی برای مقابله با این حریق وجود ندارد، اگر گوشی یا لپ‌تاپ شما آتش بگیرد چه می‌توانید بکنید؟





مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته