دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1395 - 14:28

فضاپیمای «جونو» دوباره زنده شد

فضاپیمای خورشیدی جونو، متعلق به ناسا، که 11 روز پیش به دلیل نقص فنی، یکی از موتورهایش را از دست داد و به حالت safe mode (حالت امن) درآمد، اکنون به حالت طبیعی درآمده است و خود را برای ماموریت آینده‌اش آماده می‌کند.
کد خبر : 129824

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Itechpost، کامپیوتر آن‌بورد جونو در تاریخ 18 اکتبر به دلیل نقصی در عملکرد نرم‌افزاری‌اش، ریبوت شد که این مساله همچنان در حال بررسی است.


ریک نیوباکن، مهندس پروژه جونو در لابراتوار پیش‌رانه جت ناسا، در این مورد گفت: «جونو که چند روز پیش در حالت امن بود، هم‌اکنون سلامتی خود را به دست آورده است و در حال پاسخ به دستورات ماست».


وی افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم که تا اوائل نوامبر تجهیزات این فضاپیما را روشن کنیم تا آماده انجام ماموریتش در ماه دسامبر و در نزدیکی سیاره مشتری شود».


گفتنی است که سوختن موتور جونو که فقط 31 ثانیه طول کشیده بود، موجب شد که سرعت مدارگردی آن به 2/6 متر در ثانیه و میزان مصرف سوختش به 3/6 کیلوگرم برسد.


فضاپیمای خورشیدی 1/1 میلیارد دلاری جونو در ماه اوت 2011 به فضا پرتاب شد و اکنون از تجهیزات علمی خود برای بررسی ساختار، ترکیبات و میدان‌های گرانشی و مغناطیسی مشتری برای درک بهتر شکل‌گیری و تکامل سیاره استفاده می‌کند.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته