دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آبان 1395 - 15:29
هاشمی تأکید کرد

اگر بسته فرهنگی و قرآنی متناسب با نیاز روز جامعه تعریف نکنیم، فعالیت‌های دینی در کشور به درستی انجام نخواهد شد

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، صبح امروز در نشستی خبری جزئیات جشنواره شیخ طبرسی، جایزه ویژه علامه طباطبایی و اختتامیه بیست و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح کرد.
کد خبر : 129755

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سید‌طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری جشنواره شیخ طبرسی، جایزه ویژه علامه طباطبایی و اختتامیه بیست و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «از مهر 92 که با تغییر تیم مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی، کار در حوزه معاونت فرهنگی به شکلی جدی شروع شد، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد از کارهای سطحی که در حوزه فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود رنج می‌برم و دانشگاه باید به لایه‌های زیرین قرآن و عترت بپردازد. او به ما ماموریتی داد که علاوه بر کارهای معمول به کارهای اساسی‌تر و لایه‌های زیرین پژوهش در حوزه قرآن و عترت توجه ویژه شود.»


او افزود: «به دنبال این توصیه علاوه بر اینکه قرار شد پژوهشکده قرآن و عترت در حوزه‌های مختلف قرآن و عترت فعال شود، مجموعه اجرایی نیز با نام اداره کل فعالیت‌های قرآن و عترت را در دانشگاه آزاد اسلامی شکل دادیم تا امور مسابقات، و تمشیت امور کانون‌های سراسر واحد‌ها در آن پیگیری شود. اکنون حدود 500 کانون قرآن و عترت در واحدهای مختلف دانشگاه فعالیت می‌کنند که معاونت دانشجویی و فرهنگی تلاش کرد آنها نیز علاوه‌بر کارهایی که به صورت معمول انجام می‌دهند به مسائل عمیق‌تری در حوزه قرآن و عترت توجه داشته باشند.»


دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاهی که سند اسلامی شدن را به صورت عملی دنبال کرد


او درباره فعالیت‌های شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیازمند تغییر ویژه‌ای در محتوا و روش‌ها بودیم که اقتضای روز جامعه، به ویژه جامعه جوان کشور به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌گرفت. در نتیجه شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی به ریاست دکتر حمید میرزاده تشکیل شد و برنامه‌های راهبردی 5 ساله بر پایه اسناد بالادستی تنظیم شد. دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاهی است که به صورت جدی و عملی راهبردها و اقدامات اجرایی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را دنبال کرد و بر اساس آن سند برنامه راهبردی 5 ساله را نوشت.»


هاشمی به فعالیت‌های مرتبط با بحث قرآن و عترت اشاره کرد و گفت: «یکی از این فعالیت‌ها، جشنواره شیخ طبرسی است که در دل این جشنواره جایزه ویژه‌ای، به نام جایزه قرآنی علامه طباطبایی نیز هر دو سال یک بار به برگزیدگان مجموعه کارهایی که در حوزه قرآن و عترت اعم از کتاب، مقاله، پایان‌نامه، طرح‌های پژوهشی و ... انجام شد، اعطا می‌شود.»


او افزود: «استفاده کامل از قرآن و آموزه‌های دینی بدون توجه به نیازهای روز جامعه و شناخت جامعه مخاطب میسر نیست. امروز با حجم عظیم اطلاعاتی که از طریق اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون های ماهواره ای و سایر رسانه‌ها وارد کشور می‌شود اگر بسته فرهنگی و قرآنی متناسب با نیاز روز جامعه تعریف نکنیم و مخاطب‌شناسی را به درستی انجام ندهیم فعالیت‌های دینی در کشور به درستی انجام نخواهد شد. متاسفانه متخصصان و برنامه‌ریزان فرهنگی به اقتضائات روز جامعه آن طور که باید توجه نمی‌کنند و می‌پندارند برنامه‌هایی که در گذشته کارآمد بود امروز نیز کارآمد است در نتیجه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرد نگاه جدید به این مسائل داشته باشد.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «در این جشنواره که از روز سه‌شنبه آغاز به کار می‌کند نگاهی به 30 سال فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود. مجموعه مقالات، پایان‌نامه‌ها و فعالیت‌های مختلف در حوزه قرآن و عترت به تعداد 2000 اثر که به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد مورد بررسی قرار گرفت و از میان آنها آثاری انتخاب شد. ما قصد داریم علاوه‌بر دنبال کردن جدی و عمیق برنامه‌های قرآنی طرح علم در منظر قرآن را نیز به صورت جدی دنبال کنیم.»


او گفت: «به علاوه طرح‌های جامعی برای بررسی علومی که در قرآن وجود دارد را در دستور کار قرار دادیم و اکنون در حال اجرای مقدمات آن هستیم. قرآن در هر زمان و مکانی اگر به درستی فهم شود کسی نیست که خود را مخاطب قرآن نداند، تنها به این شرط که اقتضائات زمان، مکان، جامعه و ... در نظر گرفته شود و نیازها و علائق مخاطب شناسایی شود. دانشگاه‌ها مرکز اصلی پرداختن به مسائل قرآنی هستند . امروزه بسیاری بر اساس عملکردها و تصورات نادرست فکر می‌کنند که مخاطبان قرآن فقط مردم عادی هستند در حالی که متفکران، عالمان و دانشگاهیان در صف اول مخاطبان قرآن قرار دارند.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری بیست و یکمین مسابقات حفظ و قرائت قرآن همزمان با جشنواره شیخ طبرسی خبرداد و گفت: «امسال سعی کردیم برنامه‌های ملی را در تهران متمرکز نکنیم و واحدهای استانی علاقه‌مند را در اجرای این برنامه‌ها مشارکت دهیم. در راستای همین باور بیست و یکمین دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن فردا و پس فردا در قم برگزار می‌شود.»


او افزود: «امسال 120 هزار نفر برای شرکت در این مسابقات حضور پیدا کرده‌اند. داوری ابتدایی در سطح واحدها و سپس در سطح استان برگزار و از هر استان 3 نفر انتخاب و به دبیرخانه معرفی شدند. معاونت دانشجویی و فرهنگی در راستای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و برگزار نکردن دو مراسم اختتامیه، اختتامیه بیست و یکمین مسابقات حفظ و قرائت قرآن را با اختتامیه اولین جشنواره شیخ طبرسی و جایزه علامه طباطبایی، در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در تهران برگزار می‌کند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این مراسم سخنرانی می‌کند و از برگزیدگان قرآنی در این اختتامیه تقدیر به عمل می‌آید.»


هاشمی گفت: «در دوره مدیریتی جدید و سه سال گذشته سعی شد که با نگاه درستی به مسائل فرهنگی توجه شود و حوزه مسائل اجتماعی که پیش از این متصدی مشخصی نداشت به حوزه فرهنگی اضافه شد به عنوان مثال تابستان 95 با روش میدانی، وضعیت دانشگاه‌ها و چالش‌های پیش روی دانشجویان را بررسی کردیم. در حوزه فرهنگی نیز سعی کردیم در عین توجه به ظاهر دین به باطن دین نیز توجه عمیق داشته باشیم که متاسفانه امروزه کمتر به محتوا و هدف اصلی دین در جامعه توجه می‌شود.»


معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «متاسفانه همان‌طور که از همه ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نمی‌شود بسیاری از ظرفیت‌های سایر قوانین مثل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال مقام معظم رهبری بارها بر لزوم کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها تأکید کرد که متاسفانه در بسیاری از دانشگاه‌ها به آن توجه جدی نشد. کرسی‌های آزاد اندیشی برگرفته از نوع نگاهی است که مقام معظم رهبری برای پاسخگویی به نیاز جوانان مطرح کرد واژه آزاد در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره به آزاد اندیشی دارد در نتیجه ما بحث کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها را دنبال کردیم زیرا باید حریت و آزاد اندیشی را به دانشجویان آموخت تا آنها بر پایه مسائل دینی و آزاد اندیشی به راه خود ادامه دهند.»


او برگزاری اولین جشنواره سراسری تئاتر دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد مشهد، اولین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان جشنواره سنگر در واحد فیروز کوه، برگزاری جشنواره سراسری اقوام و میراث معنوی در واحد کرمان، برگزاری نخستین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تبریز، برگزاری نخستین جشنواره ملی آشتی با طبیعت در استان گیلان و ... را از جمله فعالیت‌های معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد.


4 برابر شدن نشریات دانشگاه آزاد اسلامی در دوره مدیریتی جدید


هاشمی گفت: «در سه سال اخیر که تیم مدیریتی جدید به ریاست دکتر حمید میرزاده در دانشگاه مستقر شد سعی کردیم در زمینه نشریات بیشتر فعالیت کنیم و تعداد نشریات دانشگاه آزاد اسلامی در این سه سال چهار برابر شد که این خود نشان دهنده بروز زمینه خلاقیت و نشاط در دانشگاه‌ است. به علاوه اولین جشنواره ملی آشتی با طبیعت با همکاری واحد رشت به مدت 8 هفته برگزار شد که در آن دانشجویان از سراسر کشور گرد هم آمدند و علاوه‌بر شرکت در کارگاه‌های آموزشی در زمینه پاکسازی محیط زیست نیز وارد فعالیت‌های عملی شدند. قرار است این جشنواره در محور جنوب کشور در خوزستان و بوشهر نیز برگزار شود زیرا به شدت در زمینه محیط زیست کشور آسیب‌پذیر است و در این زمینه فرهنگ‌سازی درستی انجام نشد.»


او به همایش سراسری خانه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: «برای مشاوره و استفاده از نظرات والدین کانون خانه و دانشگاه را تعریف کردیم تا ارتباط دانشجویان، والدین و دانشگاه در دوران تحصیل از بین نرود به علاوه طرح استاد معتمد نیز از استادان علاقه‌مند به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی خواست که به عنوان مرجع،‌ امین و پناه دانشجویان فعالیت کنند و به آنها مشاوره دهند. سعی شد از اعضای هیات علمی که مورد اعتماد دانشجویان هستند در این طرح استفاده شود.»


شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی


هاشمی درباره اجلاس هفتاد و یکم دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «عنوان این اجلاس دانش، فرهنگ و اقتصاد است و امسال با محوریت فرهنگ برگزار می‌شود. همزمان با این اجلاس نمایشگاهی از دستاوردهای فرهنگی، آثار هنری، صنایع دستی و محصولات دانش‌بنیان فرهنگی برگزار می‌شود. کار بزرگی که دانشگاه آزاد اسلامی کرد تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان بود و اکنون قصد دارد علاوه‌بر حوزه فنی، مهندسی و پزشکی در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی نیز شرکت‌های دانش‌بنیان را توسعه دهد.»


او درباره پیوست فرهنگی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی اولین دانشگاهی است که معاونت‌های آن به صورت جداگانه پیوست فرهنگی دارد و هر 9 معاونت دانشگاه آزاد اسلامی پیوست فرهنگی را تعریف کردند تا اگر معاونت فرهنگی بنا به هر دلیلی فعالیت نکند همه معاونت‌ها به کارهای فرهنگی خود آشنا باشند.»


هاشمی درباره جشنواره مفاخر و مشاهیر گفت: «واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دو هزار و 500 نفر از مفاخر را معرفی کردند تا شخصیت و فعالیت‌های آنها موضوع پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری دانشجویان شود زیرا اگر زندگی این مشاهیر و مفاخر موضوع فعالیت‌های پژوهشی شود اتفاق بزرگی در کشور رخ می‌دهد.»


تشکیل ستاد اربعین برای خدمات‌دهی بهتر


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درباره فعالیت‌های این معاونت برای اربعین گفت: «امسال برای اینکه امکانات بهتری برای استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای حضور در اربعین فراهم شود ستادی با محوریت واحد ایلام ایجاد شد و به واحدهای دیگر نیز توصیه کردیم که با این ستاد همکاری کنند تا امکانات مناسبی برای کسانی که قصد دارند به کربلای معلی مشرف شوند، فراهم کنند. قرار است پایگاه‌هایی نیز در داخل خاک عراق ایجاد کنیم تا در آن سوی مرز نیز خدماتی را به افرادی که اعزام می‌شوند ارائه کنیم. البته هزینه همه این اقدامات از سوی خیرین و نذورات باید تامین شود.»


اعلام آمادگی 40 سالن دانشگاه آزاد اسلامی برای نمایش فیلم


او درباره تفاهم‌نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری گفت: «یکی از مهم‌ترین این تفاهم‌نامه‌ها تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما بود که بر مبنای آن قرار شد در سالن‌های دانشگاه‌ آزاد اسلامی با همکاری وزارت ارشاد نمایش فیلم داشته باشیم. ما در ابتدای کار اعلام کردیم که 40 سالن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به شرط اینکه تجهیز شوند آمادگی دارند، بنا بیشتر بر سالن‌هایی است که دسترسی به آن‌ها از بیرون مجموعه آموزشی راحت تر است، با هماهنگی معاونت عمرانی نیز قرار شد سالن‌هایی که از این پس احداث می‌شوند به نوعی طراحی شوند که از بیرون مجموعه آموزشی نیز امکان دسترسی به آن‌ها وجود داشته باشد، اولین سالن نمایش فیلم در واحد داراب قرار است آغاز به‌کار کند.»


هاشمی درباره هفته فرهنگی آفتاب مهر گفت: «علت انتخاب این بازه زمانی برای هفته فرهنگی آفتاب مهر این است که در تاریخ شمسی امام خمینی (ره) متولد مهر هستند در نتیجه از تاریخ 10 مهر یک هفته با عنوان هفته فرهنگی آفتاب مهر برای مرور فعالیت‌های فرهنگی سال گذشته اختصاص داده می‌شود و از برگزیدگان کشوری در این هفته تقدیر خواهد شد.»


توجه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به کرسی‌های آزاد اندیشی


او درباره کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: «« از مهر 92، این بحث جز مباحث جدی بود که در دستور کار قرار گرفت، این مسئله در دولت قبل نیز در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطرح شد و آئین‌نامه‌ای برای آن تعریف و از سوی وزارت علوم دولت قبل ابلاغ شد، اما وقتی به آن آئین‌نامه نگاه می‌کردیم این معنا به ذهن متبادر می‌شد که چنین کرسی‌هایی برگزار نشود، زیرا سخت‌گیری‌های بسیاری در آن انجام شده بود. در دوره مدیریتی جدید دانشگاه آزاد اسلامی، از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و معاونت دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت طرح موضوع شد تا مجددا این آئین‌نامه بازنگری شود. بازنگری انجام و آئین‌نامه آن ابلاغ شد.»


هاشمی گفت: «در کنار آن این امکان فراهم شد که دستور کار قرار دادیم که یکی از شاخص‌های جدی ارزیابی معاونان و معاونان دانشجویی فرهنگی و مدیران کل دانشگاه‌ها برگزاری این کرسی‌های آزاد اندیشی است. دانشگاه در این زمینه جدی است زیرا اعتقاد داریم گسترش کرسی‌های آزاد اندیشی به نوعی پاسخ‌ دادن به نیاز دانشجویان است، حتی سعی کردیم نشریات دانشجویی را نیز به این سمت سوق دهیم و تا نشریات بازتاب دهنده این فرهنگ در دانشگاه‌ها باشد.»


استفاده از ظرفیت‌های خوابگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه گردشگری


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درباره برنامه‌های این معاونت در حوزه صنعت گردشگری گفت: «صنعت گردشگری صنعتی است که کمترین سرمایه‌گذاری و بیشترین بازده را دارد دانشگاه آزاد اسلامی نیز به دلیل گستردگی واحدهایش می‌تواند در این زمینه بسیار کارآمد عمل کند از آنجایی که تعداد دانشجویان دانشگاه کم شده و بومی‌گزینی در دستور کار قرارگرفت بسیاری از مجتمع‌های رفاهی و خوابگاه‌های این دانشگاه ظرفیت خالی دارند در نتیجه پیرو تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری امضا کردیم قرار شد این مراکز را به مهمان‌سرا تبدیل کنیم در گام اول جامعه هدف ما استادان و کارکنان و خانواده دانشگاه آزاد هستند اما قصد داریم با همکاری سه معاونت عمرانی، اداری و مالی و دانشجویی و فرهنگی گردشگری را توسعه دهیم زیرا اگر گردشگری داخل رونق بگیرد گردشگری خارجی نیز رونق خواهد گرفت.»


او فعالیت‌های مربوط به گسترش زبان فارسی را یکی دیگر از کارهای مهم معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد و گفت: «از موضوعات خرد نظیر ویراستاری و آیین‌نگارش تا مسائل عمیق در حوزه حفظ و گسترش زبان فارسی کارهای مختلفی انجام شده است به عنوان مثال المپیادی در ترکیه برگزار شد که برگزیدگان آن با همکاری بنیاد سعدی میهمان دانشگاه آزاد اسلامی بودند.»


هاشمی ادامه داد: «دو سوم استادان زبان و ادبیات فارسی کشور متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی هستند در نتیجه باید از این ظرفیت استفاده کرد. پیرو هماهنگی‌هایی که با حوزه بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد قرار شد استادانی که غیر از زبان فارسی به یک زبان دیگر نیز تسلط دارند شناسایی شوند تا بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و زبان فارسی را در خارج از کشور گسترش دهیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته