دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1395 - 09:00

بازی با میکروب‌ها زیر میکروسکوپ سه‌بعدی + ویدئو

محققان دانشگاه استنفورد میکروسکوپی را با فناوری پرینت سه‌بعدی ابداع کرده‌اند که کودکان می‌توانند با مشاهده میکروب‌ها زیر این میکروسکوپ، با آنها بازی کنند.
کد خبر : 129722

به گزارش گروه علم و ف ناوری آنا به نقل از رویترز، پژوهشگران اعلام کرده‌اند که امکان انجام بازی کلاسیک «پک‌من» با میکروب‌های زنده زیر میکروسکوپ که باریک‌تر از موی انسان هستند، با تولید میکروسکوپی با فناوری پرینت سه‌بعدی امکان‌پذیر شده است.


اوایل این ماه، محققان بعد از پیشنهاد چند نمونه، سرانجام طرح نهایی را برای ساخت میکروسکوپ LudusScope ارائه دادند و فرصت تازه‌ای را برای بازی کودکان در تمام سنین ایجاد کردند.



این میکروسکوپ را که با فناوری سه‌بعدی تولید می‌شود، خود افراد می‌توانند به راحتی بسازند و سرهم کنند. بعد از مونتاژ قطعات این میکروسکوپ، اورگانیسم‌های باریک و کوچک به اسم «اوگلینا» روی شیشه‌های میکروسکوپی احاطه شده با چهار نور LED حرکت می‌کنند.


این نورها از طریق دسته‌های بازی قابل کنترلند و به کاربر اجازه می‌دهد که جهت حرکت میکروب‌ها را نیز مشخص کنند.



آخرین بخش این میکروسکوپ یک گوشی هوشمند است که به چشمی دستگاه متصل می‌شود و میکروسکوپ را از یک میکروسکوپ ساده تعاملی به یک پلات‌فرم بازی ابتدایی و ابزار تحقیقاتی تبدیل می‌کند.



دانشمندان دانشگاه «پالوآلتو» برنامه‌های نرم‌افزاری ابداع کرده‌اند که بخش فوقانی سلول‌ها را می‌پوشاند. با انتخاب سلول‌های خاص، کاربران می‌توانند روی حرکت آنها اثرگذار باشند و آنها را مانند شخصیت‌های بازی «پک‌من»، که در دهه 1980 منتشر شد، هدایت کنند.



کودکان همچنین می‌توانند با قرار دادن میکروب‌ها در موقعیت‌های گل‌زنی، فوتبال بازی کنند. شما می‌توانید یک سلول را انتخاب کنید، آن را دنبال کنید و اطلاعات مربوط به آن را که در تجزیه و تحلیل و بحث و بررسی به کار می‌رود، به دست آورید. در واقع با این میکرسکوپ ساده می‌توان تنظیمات آموزشی ساده را فرا گرفت.


محققان در حال حاضر برنده یک جایزه نقدی برای تولید این میکروسکوپ شده‌اند و انتظار می‌رود که در سال 2018 به مرحله تجاری‌سازی برسد.







مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته