دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 فروردين 1394 - 12:41

معاون فرهنگی وزیر علوم: نشریه‌های دانشجویی ابزاری برای تمرین زندگی بهتر هستند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: یکی از رسالت‌های مطبوعات مخصوصاً نشریه‌های دانشجویی تقویت همدلی و همزبانی است.
کد خبر : 12944

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سیدضیا هاشمی، در مراسم اختتامیه جشنواره منطقه یک نشریات دانشجویی، با یادآوری نامگذاری امسال اظهار کرد: نشریه‌های دانشجویی یکی از بسترهایی است که می‌تواند تمرین گفت‌و‌گو در آن انجام شود و به جای اینکه در جامعه شاهد پرخاش برای گفتن سخنان باشیم، تلاش کنیم سخنان دیگران را بشنویم.


وی با تأکید بر کارویژه‌های نشریه‌های دانشجویی گفت: نشریه‌های دانشجویی امکان سخن گفتن و بیان دیدگاه‌های مختلف را فراهم می‌کنند و می‌توانند ما را از اینکه سخنان را با زبانی ناخوشایند بگوییم، بی‌نیاز کنند. این که تصور کنیم یک قول در جامعه باشد و آن قول ما باشد و نخواهیم سخن مخالف بشنویم، پدیده‌ای مبارک و میمونی نیست اما اینکه نخواهیم سخنان دیگران را بشنویم می‌تواند خطرناک باشد و بسیاری از استعدادها را از بین می برد.


هاشمی با طرح این سؤال که اگر تلاش کنیم بستر مناسب برای بیان دیدگاه های مختلف در جامعه را فراهم کنیم، چه نیازی به درگیری و تنش وجود دارد، اظهار داشت: اگر راه برای بیان دیدگاه های مختلف بسته شود، طبیعتاً این دیدگاه‌ها از بین نمی‌رود بلکه ممکن است در جای دیگری این دیدگاه ها به شکل نامناسب مطرح و جامعه دچار تشنج شود. بنابراین برای جلوگیری از خشونت و تنش اجازه دهیم که با یکدیگر همزبان باشیم و اجازه دهیم دیدگاه‌های مختلف با اهداف متفاوت مطرح شود.


معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه گفت: نمی‌توانیم با این استدلال که کسانی نیت‌ سوء دارند، مانع سخنان آنها شویم؛ مگر اینکه قانون چیزی را منع کرده باشد. به جز جایی که قانون منع کرده است، باید بگذاریم همه سخن بگویند. باید قانون را بشناسیم و در حریم آن سخن بگوییم. برای زندگی بهتر به سرمایه‌های اجتماعی مشترک تمسک بجوییم، این منابع مشترک باعث می شود همزیستی مشترکی داشته باشیم.


وی افزود : نشریه‌های دانشجویی ابزاری برای تمرین زندگی بهتر در دانشگاه هستند. دانشگاه بستری است برای جامعه پذیری نسل جوانی که قرار است آینده‌ جامعه را بسازند.


هاشمی در خصوص نقش دانشجویان در ساختن آینده کشور گفت: نسل جوان و دانشجو نه تنها سازنده‌ آینده هستند، بلکه بخشی از وضعیت حال جامعه را نیز می‌سازند. دانشگاه محل رشد سالم است و دانشگاه خمود و راکد، موفق نیست. افراط و تفریط دو روی یک سکه‌اند و اکنون اعتدال یک مطلوب همگانی در جامعه ماست. نشریه‌های دانشجویی و کسانی که در این فضا فعالیت می‌کنند، پیشگام همزبانی و همدلی هستند. اگر همدلی باشد، معذوریتی برای بیان دیدگاه‌های مختلف نداریم. به نفع ماست که از اندیشه‌های گوناگون استقبال کنیم. دانشگاه کانون اندیشه‌هاست و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که برخی درست و برخی ناصحیح است و برای این تشخیص نمی‌توانیم سلیقه شخصی یا جناح خود را ملاک قرار دهیم.


وی همچنین خاطرنشان کرد: نشریه‌های دانشجویی کانونی برای جریان یافتن اندیشه‌هاست. جریان آزاداندیشی یک ضرورت برای تحقق اهداف در محیط دانشگاهی است. دانشگاه بدون اندیشه، دانشگاه نیست و لازمه اندیشه‌ورزی، آزادی اندیشه است. نشریه‌های دانشجویی هم نمود این قضیه است و حق نداریم به بهانه‌های مختلف آنها را محدود کنیم.


هاشمی در پایان گفت : روند تحولات امیدوار کننده است اما وضع کنونی مطلوب نیست. گفت‌و‌گو در دانشگاه باید بدون مانع جریان یابد. موانع این امر چه ذهنی و احساسی، و چه موانع عینی باید رفع شود. اگر در تقابل با یکدیگر باشیم، هر چه را یک طرف می‌سازد، طرف دیگر تخریب می‌کند و تخریب هم کار آسانی است. ما امروز نیاز به همدلی، وحدت و تفاهم داریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته