دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1395 - 13:43

ساخت ویلچری که در نقاط محروم افراد معلول را جابه‌جا می‌کند + تصاویر

مهندسان یک شرکت بریتانیایی به تازگی ویلچری را طراحی کرده‌اند که زندگی را برای افراد معلول جسمی و ناتوان در کشورهای در حال توسعه راحت می‌کند.
کد خبر : 127782

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از GizMag، شرکت لندنی با نام UJI ویلچری را با نام «سافاری‌سیت» (SafariSeat) طراحی کرده است که هدف از آن، ساخت ویلچری است که با قطعات بسیار ارزانی ساخته شده است و امکان تولید قطعات یا تعمیر آن در مناطق محروم کشورهای در حال توسعه نیز وجود دارد.


سافاری‌سیت همانند صندلی کوهستان، از سه چرخ درست شده است و به راحتی در زمین‌های ناهموار حرکت می‌کند.


این پروژه در سال 2014 توسط «جانا دیبل» -بعد از این که در یک تصادف آسیب جدی دید و مجبور شد که چند ماه روی ویلچر بنشیند- راه‌اندازی شد و وی شرکت یوجی را تاسیس کرد. دیبل در کنیا بزرگ شده است و ماجرای تصادفش موجب شد که به فکر افراد ناتوان در کشورهای در حال توسعه بیفتد.



تیم این پروژه در ابتدا در مورد زندگی افرادی که در نقاط دورافتاده کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، مطالعه کردند و با مشکلاتی که روزانه با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند، آشنا شدند. بر همین اساس نیز ویلچری را طراحی کرده‌اند که بسیار مقرون به صرفه است، به راحتی کار می‌کند و کاربردهای بسیار زیادی هم دارد.


این ویلچر به نوعی طراحی شده است که می‌توان بدون نیاز به ابزاری آن را مونتاژ کرد. اهرم‌هایی که در این صندلی چرخدار به کار رفته‌اند، با دست قابل بستن و تنظیم هستند. این ویلچر دنده‌ای دارد که در صورت بالا بودن، حرکت آن در سطوح صاف راحت‌تر می‌شود و اگر پایین باشد، چرخ‌ها گشتاور بیش‌تری در زمین‌های ناهموار خواهند داشت تا حرکت ویلچر را راحت‌تر کند. ولی در عین حال حرکت ویلچر به گونه‌ای است که در حین حرکت حتی در مسیرهای ناهموار کم‌ترین صدمه را به کاربرش بدهد.


گفتنی است که ویلچر با کمک دسته‌هایی که در دو طرف قرار دارند و قابلیت بالا و پایین رفتن دارند، به حرکت درمی‌آید و به حرکت خود ادامه می‌دهد.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته