دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آبان 1395 - 09:51

ناسا به دنبال گم‌شده اِسا

سازمان فضایی ایالات متحده آمریکا به کمک مدارگرد مریخ خود تصاویری را ثبت کرد که احتمالا محل سقوط مریخ‌نورد سازمان فضایی اروپا را نشان می‌دهد.
کد خبر : 127629

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از ناسا، سازمان فضایی اروپا اخیرا توانست فضاپیمای پروژه «اگزومارس» خود را که با هدف اکتشاف در مریخ طراحی شده بود، پس از یک سفر هفت‌ ماهه به مدار این سیاره سرخ برساند اما مرحله فرود روی این سیاره با موفقیت همراه نبود و بخش سطح‌نشین سفینه به احتمال زیاد از بین رفته است.


«شیاپارلی»‌که بخش سطح‌نشین یک فضاپیمای دو قسمتی بود، با موفقیت از بخش مدارگرد و گازشناسش در مدار مریخ جدا شد و حین فرود روی مریخ در حالی که از جو این سیاره عبور می‌کرد، اطلاعاتی درباره میدان مغناطیسی آن به زمین مخابره کرد اما در فرود خود موفق نبود و اندکی بعد ارتباطش با مرکز به‌طور کامل قطع شد.


در حالی‌ که سازمان فضایی اروپا، ESA، قطع ارتباط و شکست احتمالی در این فرود را تأیید کرد، هم‌زمان کاووشگر مدارگرد ناسا که سال‌هاست به دور مریخ می‌چرخد، عکس‌هایی از ظهور و حرکت یک سایه در سطح مریخ مخابره کرد که دقیقا در نقطه فرود برنامه‌ریزی‌شده شیاپارلی ثبت شده‌اند. ناسا این تصویر را به‌ احتمال زیاد مربوط به چتر فرود فضاپیما دانسته و اعلام کرده است که هفته آینده، وقتی مدارگرد دوباره به این نقطه رسید، عکس‌هایی با وضوح بالاتر و با استفاده از دوربین‌های دقیق‌تر خود از این نقطه می‌گیرد.


سازمان فضایی اروپا تصمیم دارد در سال 2020 سفینه بعدی خود را برای کاوش در مریخ به سوی این سیاره بفرستد و در نخستین موضع‌گیری‌هایش درباره این شکست، آن را یک موفقیت نسبی دانسته است.


یکی از مدیران این پروژه در صفحه شخصی خود نوشته است که آن چه درباره تبادل اطلاعات در این فاصله، سپر حرارتی سفینه، روش فرود و دیگر مسائل در این مأموریت آموختیم، برای مأموریت بعدی بسیار گرانبهاست و شکست در فرود روی سطح مریخ به معنی شکست این مأموریت نخواهد بود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته