دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر / 3

پرستویی:‌ شخصیت «بوفالو» برگرفته از زندگی یک فعال حقوق بشر در ایران است

کارگردان بوفالو گفت: «با دید کلاسیک نباید به این فیلم نگاه کرد و باید با سینمای متناسب با سینمای مدرن اندازه گیری شود. درغیر اینصورت همه شخصیت ها مضحک و فضاها دارای ایراد می‌شود. حق می‌دهم تماشاگری که سینمای کلاسیک را می‌پسندد، به این فیلم معترض شود.»
کد خبر : 1271

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سومین نشست پرسش و پاسخ فیلمهای سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر به فیلم «بوفالو» ساخته کاوه سجادی حسینی اختصاص داشت.


دراین مراسم همایون اسعدیان تهیه کننده، کاوه سجادی حسینی نویسنده و کارگردان، تایماز افسری نویسنده، علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری، کامیاب امین عشایری طراح صحنه و لباس، هومن سیدی و پرویز پرستویی بازیگران این فیلم حضور داشتند.


در ابتدای این مراسم اسعدیان با اشاره به فیلم‌های خوب در بخش «نگاه نو» جشنواره امسال ابراز خوشحالی کرد و افزود: «اکنون که اینجا نشسته‌ام حال خوبی دارم. یکی از دلایل آن این است که فیلم‌های امیدوارکننده‌ای از کارگردانان فیلم اولی می‌بینیم که درک عمیقی از مدیوم سینما دارند و مانند نسل ما الکن نخواهند بود.»


وی ادامه داد:‌ این فیلم با سرمایه گذاری بابک اسعدی و همسرش شهین محمودی ساخته شد و آنها از ابتدا نگاه فرهنگی به سینما داشتند و سپاسگذاریم که بدون هیچ چشمداشت مالی این فیلم را ساختند.


وی افزود: از آنجا که خودم کارگردان هستم در مراحلی سلیقه ام با کاوه یکسان نبود، اما سعی کردم به سلیقه او احترام بگذارم و تلاشم بر این بود تا چیزی را که او دوست دارد بسازیم. درواقع او صاحب اصلی اثر است.


درادامه صحبتهای اسعدیان، سجادی حسینی به حضور سه کارگردان یعنی همایون اسعدیان، هومن سیدی و سهیلا گلستانی اشاره کرد و افزود: این امر سبب موقعیتی شد که فضای دوستانه ای را برای من درساخت فیلم ایجاد کرد و سبب راحتی خیالم شد، چرا که از نظر من آنها سینما را می شناختند و نگاه سینمایی به پروژه داشتند.


او ادامه داد:‌ داستان این فیلم کاملا تخیلی است. فیلمنامه «بوفالو» از ذهن آمده و از بیرون چیزی وارد داستان آن نشده است و ما به ازای حقیقی ندارد. خانه کنار مرداب هم در دنیای واقعی خانه ای برای شکار است که کم کم قواصان و شکارچیان در آن سکنی داده می شوند.


کارگردان و نویسنده فیلم «بوفالو» گفت:‌ این شکل فیلمنامه نویسی کاملا ریسک است و با دید کلاسیک نباید به آن نگاه کرد و باید با سینمای متناسب با سینمای مدرن اندازه گیری شود درغیر اینصورت همه شخصیت ها مضحک و فضاها دارای ایراد می‌شود. حق میدهم تماشاگری که سینمای کلاسیک را می پسندد، به این فیلم معترض شود.


هومن سیدی که به عنوان کارگردان با فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» در جشنواره امسال حاضر است و درفیلم «بوفالو » بازی می کند، درباره تجربه بازیگری اش در این فیلم گفت:‌ یاد گرفته ام سر هرفیلمی می روم، آنچه را که نامربوط به بازیگری است کنار بگذارم و سرتاپا گوش باشم و تجربیات کارگردانی ام را در نقش آفرینی دخالت ندهم .


پرستویی نیز ضمن تشکر از دست اندرکاران جشنواره امسال برای فرصت پیش آمده در ظهور فیلمهایی از کارگردانهای نسل جوان گفت: ‌آنچه مسلم است این است که امسال دربخش فیلم اولی ها شاهد آثار شاخصی خواهیم بود و از این بابت پیشکسوتان نیز خوشحال خواهند بود که نسل جوان می درخشد.


وی ادامه داد: در یکی دو سال اخیر تجربیات خوبی از طریق همکاری با کاوه سجادی حسینی و سهیلا گلستانی کسب کردم .


در بخش دیگری از این نشست برازنده «بوفالو» را اتفاقات خوب در تصویربرداری این فیلم را برگرفته از کانال سجادی حسینی دانست و ادامه داد: از کاوه برای اینکه به من اجازه داد در خلق این اثر درکنارش باشم تشکر می کنم . از حدود سه الی چهار ماه قبل از فیلمبرداری گپ و گفت میان من و او شکل گرفت و براثر تعامل دو جانبه به بافت کنونی در تصویربرداری این فیلم رسیدیم .


این مدیرفیلمبرداری افزود: با وجود شرایط هوای سرد پرستویی برای پلان های زیر آب بسیار اذیت شد. سطح محدودی برای فیلمبرداری داشتیم و نور هم مدام بازی می کرد که کنترلش سخت بود. با هماهنگی با سجادی سکانس های مربوط به مرداب را در ساعت های بین ده تا دو بعدازظهر می گرفتیم تا بیشترین استفاده از نور را داشته باشیم.


افسری که به عنوان یکی دیگر از فیلمنامه‌نویسان این فیلم درکنار سجادی حسینی نگارش فیلمنامه «بوفالو» را برعهده دارد، بیان کرد:‌ این فیلمنامه تفاوت بارزی با دیگر فیلمنامه های مرسوم در سینمای کلاسیک دارد که تجربه جالب و چالش برانگیزی برای من بشمار می رود.


وی افزود:‌ در جاهایی عناصر دراماتیک تحت الشعاع تصمیمات کارگردان قرار گرفت که می خواست با روند بصری همراه باشد.


امین عشایری درباره طراحی صحنه و دکور این فیلم درفضای کنار مرداب شهر انزلی گفت:‌ سعی کردیم که فضاهارا به آنچه که درنظرمان هم بود نزدیک تر کنیم. حدود 60 درصد از لوکیشن ها دکور بود و خانه بهرام هم کاملا با دکور ساخته شد، اسکلت هم به طور پایه ای وجود داشت و طراحی فضای آن ترکیبی بود.


سجادی حسینی در بخش دیگری از صحبت هایش «مرداب» را علت اصلی وقوع حوادث در فیلمنامه دانست که تمامی فضاها و روابط کاراکترها را تحت الشعاع خود قرار می دهد.


وی ادامه داد:‌این مرداب است که به قصه سکون می دهد. از آنجا که مرداب نمی تواند جواب دهد از خیلی از چیزها در فیلمنامه جواب نمی گیریم و تمامی نشانه ها دور است. ما تمامی اعلام های بیرونی را حذف کردیم تا همه چیز در بطن روابط آدمها صورت بگیرد. سعی کردیم دراین فیلم به تماشاگر خیلی احترام بگذاریم .


افسری نیز درادامه بیان کرد:‌ پاسخ دادن به نیازهای دراماتیک امر مطلقی نیست که برای همه فیلمنامه ها یکسان باشد، استراتژی این داستان بازسازی مولفه های ژانر نوآر است که سعی می کند از ژانر کلاسیک فاصله بگیرد.


پرستویی دربخش دیگری از صحبتهایش بیان کرد:‌ شخصیت بهرام بوفالو برگرفته از فردی بود که امروز به عنوان فعال حقوق بشر درایران زندگی می کند. او حدود دویست تا سیصد جنازه را در مکانهای صعب العبور بیرون کشیده است ، پس از آشنایی با او جذب شخصیتش شدم و هنگامی که دغدغه اش را پرسیدم او گفت که احساس می کند روزی همین آب جان او را میگیرد.


وی ادامه داد:‌ حس او برایم حس غریبی بود و سعی کردم این طمع را برای این کاراکتر سرلوحه قرار دهم . طمع بهرام بوفالو تا حدی است که با وجود اینکه فوبیای آب دارد اما همچنان به دل مرداب می زند.


درپایان این نشست اسعدیان به تصویر برداری سه فیلم حاضر در جشنواره امسال در شهر انزلی اشاره کرد و گفت : بدشانسی کاوه این است که امسال دو فیلم دیگر به غیر از«بوفالو» در لوکیشن انزلی تصویربرداری شده است . جایی که در طول این سالها و شاید حتی بعد از این هم درفیلمها به آن پرداخت نمی‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته