دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1395 - 12:36

سیستم خلبان اتوماتیک «دارپا» هواپیما را به پرواز درمی‌آورد + ویدئو

دارپا، سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا، مدت‌هاست که روی سیستم خلبان اتوماتیک برای هواپیماهای نظامی‌اش کار می‌کند اما آخرین خبرهای حاکی از آن است که این سیستم به خوبی کار خود را انجام می‌دهد و به راحتی هواپیما را هدایت می‌کند.
کد خبر : 126728

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engadget، شرکت هواپیمائی Aurora Flight Science فناوری سیستم خودکار هدایت هواپیما را برای دارپا طراحی کرده است و اخیر با تست آن در هواپیمای توربین‌دار Cessna Caravan به موفقیت عظیمی دست یافته است. با این حساب، بعد از خودروهای خودران، این بار نوبت به هواپیماهاست که بدون دخالت انسان حمل‌ و نقل انسان را به عهده بگیرند.


«سیستم اتوماسیون خدمه پرواز در کابین خلبان» یا به طور مختصر ALIAS از یک بازوی رباتیک، رابط کاربری مبتنی بر تبلت مجهز به فناوری تشخیص صدا به غیر از قطعات ضروری و استاندارد بهره می‌برد. زمانی که این سیستم روی هواپیما نصب می‌شود، شبیه به یک کمک‌خلبان کنترل پرواز هواپیما را به عهده می‌گیرد. در واقع همانند کمک‌خلبان تمام حواسش را روی وضعیت هوا می‌گذارد و تهدیدات احتمالی را رصد می‌کند.


گفتنی است که این فناوری برای سومین بار در سال میلادی جاری است که به بوته آزمایش گذاشته می‌شود. دو بار اول، این سیستم روی یک شبیه‌‌ساز و یک هواپیمای Diamond DA-42 آزمایش شد.


در ادامه می‌توانید ویدئوی نحوه عملکرد این کمک‌خلبان آهنی در هدایت هواپیما ببینید:





مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته