دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1395 - 11:59
گزارش آنا از نخستین نشست اعضای کمیته فناوری‌های نرم و هویت‌ساز

طرح راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب تصویب شد

نخستین نشست تخصصی اعضای کمیته فناوری‌های نرم و هویت‌ساز دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی این دانشگاه تشکیل شد. تصویب طرح راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب از مهم‌ترین دستاوردهای این نشست بود.
کد خبر : 126701

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شیوه‌نامه اجرایی تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، پانزدهم شهریور امسال به واحدها و مراکز این داشنگاه ابلاغ شد؛ شیوه نامه ای که از سوی دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و دکتر فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه ریزی و امور اقتصاد دانش بنیان دانشگاه ارائه شده و به تایید دکتر حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی رسیده بود، نقطه عطف این دانشگاه در حوزه فرهنگی، هنری و اجتماعی به شمار می‌آید.


تشکیل کمیته فناوری های نرم و هویت ساز، یکی از گام های اساسی دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تاسیس شرکت های دانش بنیان فرهنگی، هنری و اجتماعی است.



در نخستین نشست اعضای کمیته فناوری های نرم و هویت ساز دانشگاه آزاد اسلامی که با حضور دکتر سیدطه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حبیب اله اسماعیلی مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر داوود ثمری مدیرکل توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمود علیگو نماینده ستاد فناوری های نرم و هویت ساز ریاست جمهوری، دکتر سید محمود نجاتی حسینی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و دکتر محمدرضا رسولی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در معاونت دانشجویی و فرهنگی تشکیل شد، چگونگی راه اندازی شرکت های دانش بنیان فرهنگی، هنری و اجتماعی و همچنین چگونگی برگزاری دوره‌های آموزشی درباره تاسیس این شرکت ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


تشکیل کمیته فناوری های نرم و هویت ساز، یکی از گام های اساسی دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تاسیس شرکت های دانش بنیان فرهنگی، هنری و اجتماعی است

امکان سنجی دو مگاپروژه گردشگری و بازی‌های رایانه ای به عنوان سیاست اصلی مرتبط با حوزه دانش بنیان فرهنگی نیز از دیگر مبحث های مهمی بود که اعضای کمیته فناوری های نرم و هویت ساز درباره آن به تبادل نظر پرداختند.


در مقدمه شیوه نامه اجرایی تاسیس شرکت های دانش بنیان فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی آمده: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت جهاد علمی و اهمیت پیگیری نظام‌مند فرآیند توسعه فناوری های نرم در چارچوب نقشه جامع علم و فناوری کشور، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین سامانه علمی کشور سرمایه ای گرانبها برای توسعه علمی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود.


حجم مقالات منتشره در نشریات معتبر که نشاندهنده تولیدات علمی این دانشگاه است و جایگاه آن را به عنوان یکی از مهم ترین مراکز پژوهش و تولید علم در کشور تثبیت کرده است. در عرصه فرهنگ و هنر نیز حضور جامعه دانشگاهی در شهرهای کمتر توسعه یافته باعث توسعه فرهنگی این شهرها شده است و دانش آموختگان این مراکز در عرصه فرهنگ و هنر با قدم گذاشتن به شهرهای خود به تولید انبوهی از محصولات فرهنگی و هنری همت گماشته اند.



به این ترتیب زیرساخت‌های فرهنگی، علمی، اجرایی دانشگاه شرایط را برای راه اندازی شرکتهای دانش بنیان فرهنگی در ذیل مراکز رشد (نوآوری) دانشگاه ایجاد کرده است. حال با این پشتوانه انبوه در حوزه های فرهنگی، هنری و اجتماعی در دانشگاه و امکانات منحصر به فرد دانشگاه برای تجاری سازی فناوری های نرم (مرکز رشد ، صندوق و...) و همچنین با توجه به اهداف قانون برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور در بخش علم و فناوری، حمایت مادی و معنوی از تشکیل شرکت های دانش بنیان به خصوص در حوزه فناوری های فرهنگی گام مهمی در تولید ثروت از ایده تلقی می شود. در صورت شناخت درست ظرفیت های دانشگاه در حوزه های تخصصی علوم انسانی، هنر، ورزش و اجتماعی و برنامه ریزی صحیح، تجاری سازی حاصل ازایده های فرهنگی می تواند در بسیاری از موارد بیشتر از سایر حوزه ها به تولید ثروت منجر شود.


گزارش و عکس: بهروز آرمان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته