دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1395 - 09:07

نمایشگر سه‌بعدی معلق در هوا با استفاده از JOLED + ویدئو

محققان آمریکایی موفق شدند نوع تازه‌ای از نمایشگر را بسازند که در آن ارکان تصویر به صورت کاملا سه‌بعدی و معلق بین زمین و آسمان در رنگ‌های مختلف نمایش داده می‌شوند.
کد خبر : 126439

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از TechCrunch، طی دو دهه اخیر و با شکل‌گیری تکنولوژی نمایشگرهای LCD و LED، مفهوم پیکسل به‌ عنوان کوچک‌ترین مربع تشکیل‌دهنده تصویر، برای همگان جا افتاده است اما واژه‌ای که از این پس ممکن‌ است جای آن را بگیرد، «ووکسل» نام دارد و برای نمایشگرهای سه‌بعدی معلق کاربرد دارد.


پژوهشگران دانشگاه ساسکس در آمریکا با استفاده از خلاقیتی تازه، موفق شدند نمایشگری به ابعاد 6 در 7 ووکسل بسازند. هر ووکسل به‌عنوان کوچک‌ترین‌ مکعب سه‌بعدی تشکیل‌دهنده تصویر شناخته می‌شود. آنها با استفاده از گوی‌هایی که لایه زیرین آنها از دی‌اکسید تیتانیوم پوشیده شده بود و در چرخش به رنگ‌های مختلفی دیده می‌شوند، تصویر مورد‌ نظر را با کیفیت سه‌بعدی واقعی تشکیل می‌دهند اما برای معلق کردن این گوی‌ها از بلندگوهایی با توان صوتی بالا بهره گرفته‌اند که صدایی پرقدرت (با اندازه کافی برای خنثی کردن وزن گوی‌ها) را تولید می‌کند که برای گوش انسان قابل شنیدن نیست. لایه دی‌اکسید تیتانیوم خاصیت مغناطیسی این گوی‌ها را تشکیل می‌دهد که برای چرخاندن آنها کاربرد دارد.


این شیوه از تولید تصویر «JOLED» نامگذاری شده است و اگرچه این تکنولوژی در مراحل نخست حیات خود است و نیازمند توسعه زیادی خواهد بود اما محققان این پروژه معتقدند که در همین سطح نیز امکان بهره‌ گرفتن از آن در امور تبلیغاتی و توریستی وجود دارد.


به‌عنوان مثال به ارائه یک موضوع مشخص برای مخاطب به‌صورت سه‌بعدی می‌توان اشاره کرد که پس از پایان نمایش، سوژه‌های آن روی زمین می‌افتند. این تکنیک نمایش تصویر نیز مانند روزهای نخستین نمایشگرهای LCD، با محدودیت نمایش رنگ روبه‌روست و از آن برای ساخت نمایشگرهای کوچک قابل حمل نمی‌توان استفاده کرد.


در صورتی که تکنولوژی محدودیت‌های این روش را از میان بردارد، احتمالا نسل آینده نمایشگرهای عمومی از نوع نمایشگرهای سه‌بعدی واقعی هستند که شکل موردنظر را واقعا به‌صورت معلق، تجسم می‌کنند.





مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته