دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 مهر 1395 - 10:03

50 سال فوران آتشفشانی در یک نرم افزار

نیم قرن فوران‌های آتشفشانی و زمین‌لرزه‌های کره زمین در قالب نرم‌افزاری انیمیشنی به تصویر کشیده شده است.
کد خبر : 124081

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از bbc، طرح انیمیشنی فوران‌های آتشفشانی و زمین‌لرزه‌های کره زمین از طریق «برنامه جهانی آتشفشانی اسمیتسونیان» و با اطلاعات گرفته شده از ناسا و مرکز تحقیقات زمین‌شناسی آمریکا تهیه شده است. این تصاویر انیمیشنی به گونه‌ای طراحی شده که کاربر با کلیک کردن روی هر نقطه، می‌تواند تصاویر انیمیشنی فوران‌های آتشفشانی و زمین‌لرزه‌ها را طی 50 سال گذشته مشاهده کند.


این طرح جزء پروژه ایجاد رکورد هر فوران آتشفشانی روی کره زمین طی 10 هزار سال گذشته به شمار می‌رود. در این انیمیشن که در قالب نرم‌افزار طراحی شده، علاوه بر کنترل آتشفشان‌های فعال، همکاری جهانی محققان نیز توانسته مدارکی از فوران‌های قدیمی را در رکورد زمین‌شناسی کره زمین به دست آورد.


«الیزابت کوترل»، مدیر برنامه مؤسسه اسمیتسونیان در واشنگتن دی‌سی در گفتگو با bbc می‌گوید: «این انیمیشن نمایی از سیاره زنده زمین است. در واقع در این انیمیشن، می‌توانیم نفس‌های زمین و ضربان حیات سیاره خود را مشاهده کنیم. در الگوهای به تصویر کشیده شده می‌توان مرزهای صفحه‌های تکتونیکی را مشاهده کرد».



برنامه جهانی آتشفشانی از سال 1968 آغاز به کار کرده است و مأموریت آن تهیه مدارک مورد نیاز، فهم و انتشار اطلاعاتی پیرامون فعالیت جهانی آتشفشانی است. این شبکه جهانی از دانشمندان در حال تهیه یک پایگاه داده از تمام فوران‌های شناخته شده و مورد تأیید 10 هزار سال گذشته هستند.


برخی از این اطلاعات نشانه خاکستر‌های به جا مانده روی صخره‌ها هستند اما در این برنامه از مدارک مستدل علمی و شاهدان عینی و برخی اطلاعات جزئی درباره فوران‌های آتشفشانی برای این کار استفاده کرده‌اند.


اما در این میان، 50 سال گذشته از آنجایی حائز اهمیت است که دانشمندان معتقدند مدارک به ثبت رسیده کاملی از فوران‌ها و زمین‌لرزه‌های این دوران در اختیار دارند.


مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته