دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1395 - 11:31

سرنخ‌هایی از تکامل دندان با کمک پرینت سه‌بعدی از فسیل 400 میلیون ساله یک ماهی

دانشمندان به تازگی یک فسیل ماهی 400 میلیون ساله پیدا کرده‌اند که فک و دندان دارد. دانشمندان معتقدند که این فسیل می‌تواند سرنخ‌هایی از سیر تکاملی دندان انسان‌ها را نشان دهد.
کد خبر : 123240

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از UPI، دانشمندان با اسکن فک و دندان یک فسیل ماهی 400 میلیون ساله توانستند یک مدل سه‌بعدی از آن را بسازند که ساختار دندان و فک آن را به خوبی نشان می‌دهد. این فسیل متعلق به یک ماهی به نام Buchanosteus است که در واقع از گونه‌های منقرض‌شده «پلمه‌پوستان» (Placodermi) ‌به شمار می‌رود. پلمه‌پوستان رده‌ای منقرض‌شده از ماهیان زره‌دار پیش از تاریخ بودند. ماهیان این رده از دوران سیلورین تا آخر دوونین زندگی می‌کردند.


دانشمندان هنوز نمی‌دانند که چه وقت و چطور اولین بار دندان‌ها در جدول زمانی و تکاملی ظاهر شدند و این موضوع هنوز به صورت یک سوال باقی است و به همین دلیل معتقدند که این فسیل کمک شایانی در درک این موضوع خواهد کرد.


گاوین یانک، یکی از محققان زیست‌شناسی دانشگاه ملی استرالیا، می‌گوید: «ما در حال انجام تحقیقات بیش‌تر روی ساختار داخلی زائده دندان مانند این فسیل برای تعیین نقطه تکامل دندان‌ها هستیم».


محققان قبل از این به این نتیجه رسیده بودند که پلمه‌پوستان منقرض‌شده دارای دندان واقعی تکامل یافته بودند اما تحقیقات اخیر و تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که آنها ابتدایی‌تری دندان‌ها را داشتند.


کارول بارو، یکی از دانشمندان موزه کوئینزلند، می‌گوید: «این که ما با استفاده از تکنولوژی‌های اخیر مانند سی‌تی اسکن میکرو و چاپ سه‌بعدی قادر به بررسی برخی شواهد شناخته‌شده ساختار دندان‌مانند در فک ماهی‌های اولیه هستیم، واقعا فوق العاده و جالب است».


وی می‌افزاید: «می‌توانیم با بررسی ضخامت دندان در نمونه پلمه‌پوستان اولیه و مقایسه آن با ساختار داخلی و خارجی دندان پلمه‌پوستان جوان‌تر به ساختار و منشاء دندان‌ها و همچنین نحوه تکامل آن پی ببریم».


مترجم: مهدیه طاهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته