دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1395 - 09:02

اتوبوس‌های ولوو به عابر و راننده هشدار می‌دهد + ویدئو

خودروهای الکتریکی به خودروهای بی‌صدا مشهورند و این موضوع به‌همان اندازه که برای محیط شهری مفید است می‌تواند برای جان عابران مضر باشد اما ولوو با اتوبوس هوشیار به جنگ این خطر رفته است.
کد خبر : 123089

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌نقل از Engadget، اتوبوس‌های الکتریکی ولوو هم‌اکنون در برخی شهرهای پیشرفته اروپا و از جمله در خود کشور سوئد در حال جابه‌جا کردن مسافران هستند و به دلیل بی‌صدا بودن، رضایت ساکنان اطراف خطوط اتوبوس‌رانی را به‌همراه داشته‌اند. این اتوبوس‌های الکتریکی در واقع آنقدر کم‌صدا هستند که وقتی یک عابر سر به‌ هوا یا سر به‌ گوشی وارد مسیر آنها می‌شود، حرکت بی‌صدای اتوبوس می‌تواند به‌ قیمت جانش تمام شود.


ولووو که بزرگ‌ترین خودروساز سوئد و یکی از موفق‌ترین‌ خودروسازان در حوزه خودروهای الکتریکی و هوشمند است، برای حل این مشکل یک سیستم هوشمند هشدار طراحی کرده است. در این سیستم دوربین و حسگرهایی به‌ طور دایم اطراف اتوبوس را رصد می‌کنند و هرگاه متوجه حضور عابر یا دوچرخه‌سواری در مسیر اتوبوس شوند، با یک صدای بیپ در خارج و یک بیپ در داخل اتوبوس، تلاش می‌کند عابر یا دوچرخه‌سوار و راننده اتوبوس را متوجه این موضوع کند.


این سیستم به‌ شکلی طراحی شده است که تشخیص دهد آیا خطر تصادف وجود دارد یا خیر. در صورتی که خطر تصادف را جدی ببیند، با یک صدای خرناس مانند بلند، به عابر هشدار می‌دهد و راننده را نیز از خواب غفلت احتمالی بیدار می‌کند.


ولوو تضمین کرده است که این صداها از مجموع صداهایی که اتوبوس‌های بنزینی و گازوئیلی ایجاد می‌کنند، بسیار کم‌تر خواهد بود در همین حال از جان عابران حفاظت می‌کند. قرار است از سال 2017 این سیستم که در یک ویدئو از آن رونمایی شده است، به آپشن‌های اتوبوس‌های ولوو بیفزاید و روی اتوبوس‌های فعال شهری نیز نصب شود.





مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته