دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1395 - 17:03

قمر زحل احتمالا اقیانوس دارد

تلسکوپ هابل هفته گذشته شواهد جدیدی از وجود اقیانوس در قمر سیاره مشتری یعنی «اروپا» رو کرد. حال گروهی از دانشمندان احتمالاتی از وجود اقیانوسی مشابه در قمر سیاره زحل یعنی «دیون» (Dione) داده‌اند.
کد خبر : 123072

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از PopularMechanics، در سال 2014، دانشمندان با کمک فضاپیمای «کاسینی» روی یکی از قمرهای سیاره زحل با نام «انسلادوس» مطالعه کردند و دریافتند که در این قمر نشانه‌هایی از نوسانات عجیب جاذبه وجود دارد و حتی در این قمر در هنگام چرخشش‌ لرزش‌هایی نیز دیده شد. در همان زمان، دانشمندان به وجود اقیانوس عظیمی در زیر سطح این قمر شک کردند. زیرا معتقد بودند که لرزش‌های این قمر به دلیل حرکت آب اقیانوس زیر سطح آن است.




برش مقطع از قمر زحل با نام «دیون» که وجود اقیانوس را زیر سطح آن نشان می‌دهد


حال فضاپیمای کاسینی مشاهداتی را به زمین مخابره کرده است که نوسانات جاذبه‌ای مشابهی را در قمر دیون نشان می‌دهد. البته این نوسانات از نوسانات جاذبه‌ای انسلادوس ضعیف‌تر است اما با این حال دانشمندان حدس می‌زنند که نشانه‌ای از وجود اقیانوس مخفی زیر پوسته این قمر است.


در صورتی که این حدسیات درست از آب درآیند، اقیانوس قمر دیون در عمق 100 کیلومتری زیر سطح این قمر جریان دارد عمق آن چندین کیلومتر است و دور هسته سنگی این قمر را فرا گرفته است.


مترجم: نسترن صائبی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته