دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1395 - 10:38
از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی صورت گرفت

ابلاغ بخشنامه برگزاری برنامه‌های ماه محرم دانشگاه آزاد اسلامی

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، بخشنامه‌‌ برگزاری برنامه های ویژه ماه محرم را ابلاغ کرد.
کد خبر : 122497

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر سید‌طه هاشمی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، در راستای حفظ دستاوردهای حماسه عاشورا و انتقال آن به نسل جوان و دانشگاهی و در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، بخشنامه‌ای خطاب به روسای واحدهای مرکز استان (دبیران هیات امنای استان‌ها) واحدهای جامع مستقل، روسای واحدها و مراکز آموزشی سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی صادر کرد.


در این بخشنامه تأکید شده که برای شکوه بخشیدن به این برنامه‌ها علاوه بر طرح موضوع در شورای دانشجویی و فرهنگی؛ همکاری و مشارکت با سایر مراکز آموزش عالی و دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان مربوط در اجرای برنامه‌های این ایام، کمیته برگزاری مراسم ماه محرم در سطح واحد متشکل از معاونان و مدیران دانشگاه، کانون‌های علمی، فرهنگی و هنری استادان، کارکنان و دانشجویان برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها در این این ایام را نیز تشکیل دهند.


دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید علاوه‌بر سیاه‌پوش کردن فضای دانشگاه و اجرای برنامه‌های هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر طبق عنوان‌های اعلام شده در بخشنامه، با استفاده از احادیث و روایات با مضمون ماه محرم و فریضه امر به معروف و نهی از منکر در این ایام تبلیغات لازم را انجام دهند.


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این بخشنامه از واحدها و مراکز دانشگاهی خواسته است که علاوه‌بر فعال کردن هیات‌های مذهبی استادان، کارکنان و دانشجویان و برگزاری مجالس عزای حسینی؛ مسابقات کتابخوانی با استفاده از آثار شهید مطهری، شهید بهشتی و...و کرسی‌های آزاداندیشی، نشست‌های علمی و فرهنگی برای آشنایی بیشتر دانشگاهیان به ویژه نسل جوان دانشجو با حماسه حسینی و پیام‌ها و درس‌های عاشورا و تحلیل ابعاد گوناگون قیام عاشورا برگزار کنند.


در بخشناه محور‌های این کرسی‌ها و نشست‌ها، چرایی و چگونگی نهضت عاشورا، هدف از برپایی نهضت عاشورا، فلسفه عاشورا، نتایج قیام عاشورا و نقش دانشگاه در ترویج فرهنگ عاشورا اعلام شده است.


معاون‌ دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از واحدها و مراکز آموزشی خواست از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای انتقال مفاهیم آزادی، حریت، ایثار و شهادت در نهضت حسینی با استفاده از آثار شخصیت‌های علمی و مذهبی استفاده کنند و فعالیت‌های ایام محرم را در سایت‌های اینترنتی دانشگاه‌ها و رسانه‌های محلی انعکاس دهند.


برگزاری نمایشگاه‌های عکس، کتاب، نرم‌افزار و لوح فشرده و محصولات فرهنگی مرتبط با محرم و صفر و جشنواره عکس و نماهنگ عاشورایی یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که در این بخشنامه بر اجرای آن تأکید شده است.


هم‌چنین واحدها و مراکز دانشگاهی باید با استفاده از نذورات دانشگاهی در حین اجرای برنامه‌های عزاداری سفره‌های احسان و ایستگاه صلواتی برپا کنند. از طرفی باید در نمازخانه‌ها و مساجد دانشگاهی زیارت عاشورا، مقتل‌خوانی و ذکر مصیبت، مراسم ویژه عزاداری در مزار شهدای گمنام واحدها و مراکز دانشگاهی برگزار کنند.


بخشنامه از واحدها و مراکز دانشگاهی خواسته است از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های مرتبط با محرم و حماسه حسینی نیز حمایت کنند.


واحدها و مراکز دانشگاهی هم‌چنین باید گزارشی مصور از فعالیت‌ها به‌علاوه نمون برگ تکمیل شده که در پیوست بخشنامه آمده است را تا تاریخ 15 آبان به اداره کل آموزش فرهنگی و اسناد دانشگاه ارسال کنند.


جدول عنوان‌های هفته امر به معروف و نهی از منکر












































ایام هفته عنوان‌های روزها
روز اول دوشنبه 12 مهر

حفظ فرهنگ عاشورایی و ارتقاء معنوی دانش‌آموزان


(زنگ امر به معروف و نهی از منکر در مدارس و سازماندهی و تحلیل یاد‌آوران)



روز دوم سه‌شنبه 13 مهر

حفظ فرهنگ عاشورایی و ارتقاء معنوی دانشجویان


(با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر، همایش دانشجویی و سازماندهی طلایه‌داران)


روز سوم چهارشنبه 14 مهر

سلامت محیط اداری


(با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر و تقویت سازماندهی یاوران معروف)


روز چهارم پنج‌شنبه 15 مهر

سلامت نهاد خانواده و زنان


(با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر و تقویت عفاف و حجاب)


روز بنجم جمعه 16 مهر

تقویت باورهای دینی (مساجد)


(با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر و سازماندهی طلایه‌داران با تأکید بر نقش مساجد، اماکن، محلات و تشکل‌های مذهبی)


روز ششم شنبه 17 مهر

حمایت از امر به معروف و نهی از منکر


با رویکرد سازمان‌های بسیج قضایی و نظامی


روز هفتم یکشنبه 18 مهر

سلامت محیط کسب و کار و تقویت فرهنگ اقتصاد مقاومتی


(با رویکرد امر به معروف و نهی از منکر و تقویت سازماندهی طلایه‌داران)




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته