دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1395 - 11:39
در آئین اختتامیه جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت؛

مسعود پزشکیان: ما مدعیان قرآن، در 38 سال انقلاب، حرف ثابتی برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی نزدیم

آئین اختتامیه مرحله نهایی جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت‏‌، درمان و آموزش پزشکی با حضور دکتر مسعود پزشکیان، نائب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی روز گذشته در مشهد برگزار شد.
کد خبر : 122169

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه معاونت فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسعود پزشکیان، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در این مراسم، به برتری قرآن در هدایت انسان‌ها اشاره کرد و گفت: «از دوران دانشجویی با این باور و اعتقاد که قرآن و سیره ائمه ما را به رستگاری می‌رساند، در این راه حرکت کردم، چرا که باور دارم باید در قرآن تأمل بیشتری شود تا دستورالعمل‌های نجات‌بخش آن را برای زندگی بهتر بیابیم.»


پزشکیان با قرائت بخشی از وصیت‌نامه مولا علی(ع) که می‌فرماید: "اوصیکما بتقوی الله تعالی و الا تبغیا ‌الدنیا و ان بغتکما و لا تأسفا علی شیء منها زوی عنکما و قولا بالحق..." درباره مفهوم تقوا از دیدگاه نهج‌البلاغه تاکید کرد: «در این فرمایش مولا علی(ع)، به انسان توصیه می‌شود که در طلب دنیا نباشید، دنیا شما را دنبال می کند و بر چیزی از دنیا که از شما گرفته شده است، تأسف نخورید و همیشه حق را بگویید و با ظالم دشمنی کنید و دست مظلوم را بگیرید.»


او به فرمایشی دیگر از نهج‌البلاغه در پاسخ به این سوال که آیا متقی می‌تواند فردی ناتوان و فقیر باشد و دنیا از او فرار کند، اشاره کرد و گفت: «هلاکت در حضور تقوای واقعی بی‌معنا است، کشت و حاصل یک جامعه در حضور یک متقی تشنه نمی‌ماند، حمد کسی را جز خدا مگویید و کسی را جز خود ملامت نکنید. پس در صورت وجود مشکلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید علت را در خود جست‌وجو کنیم.»


نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با خواندن فرازی دیگر از نهج‌البلاغه تقوا را در مقابل خطا معنا کرد و گفت: «خطا اسبی وحشی و بی‌افسار است که سوار خود را سرانجام به آتش می‌افکند، اما تقوا اسبی رام است که افسار آن به دست سوارش بوده و وارد بهشت می‌شود.»


او ادامه داد: «به زبان مدیریتی و ساده، تقوا حرکتی بدون خطا است، چنانچه در هر جایگاهی مانند سیاست‌مدار، تاجر، پزشک یا حتی دانشجو بتوانیم حرکت و گام‌های بدون خطا داشته باشیم، آنگاه شاهد جامعه‌ وارسته هستیم.»


وزیر سابق بهداشت و درمان کشور گفت: «در قرآن کریم بر مسلمانان تاکید شده است که حرف درست را بزنند و دوم چیزی را که نمی‌دانند تکذیب نکنند و این مهم‌ترین بحث قرآن است که علاوه بر امور فردی در عرصه‌های سیاست و مدیریت هم باید شیوه‌ جاری و ساری باشد، یعنی براساس شواهد درست تصمیم بگیریم و بر این اساس نیز حرف بزنیم و عمل کنیم.»


او به اینکه خدا مومنین را در دنیا با حرف ثابت پشتیبانی می‌کند اشاره کرد و افزود: «ما مدعیان قرآن، دین و عترت نتوانستیم در این 38 سال انقلاب حرف ثابت و درستی برای حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و صنعتی کشور بزنیم. در حدیثی از قول امام صادق(ع) در مجمع‌البیان آمده است که متقین حرف درست را می‌زنند و آنچه را که نمی‌دانند تکذیب نمی‌کنند، یعنی در سیاست و مدیریت باید براساس شواهد درست تصمیم درست گرفته شود و کلامی محکم و ریشه‌دار منعقد گردد. وجود مشکلات در جامعه، دانشگاه و فرهنگ به معنای درست حرف نزدن و نیافتن راه درست است.»


پزشکیان افزود: «قرآن و نهج‌البلاغه به من این‌گونه آموخته‌اند که متقی با قدرت می‌تواند حرف درست را بزند و خلاق و پیشتاز باشد، در اینجا علت اینکه چرا به متقی گفته می‌شود در طلب دنیا نباشد، آشکار می‌شود، زیرا دنیا به دنبال فرد با قدرت و توانمند می‌آید. متقی ترس از دست دادن پست و مقام دنیا را ندارد، از این رو با قدرت، حق را می‌گوید و جانب عدالت را می‌گیرد. متأسفانه با نگاهی به آمار و شاخص‌ها درمی‌یابیم که بسیاری از کشمکش‌های ما مسئولان بر سر پست و مقام دنیا است. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند که کتاب و میزان و پیامبران را فرستادیم تا عدالت برقرار شود، کسی که زنجیر وابستگی به دنیا را پاره کرده باشد، می‌تواند این عدالت را ایجاد کند.»


پزشکیان گفت: «انسان چیزی را که بلد نیست، باید با صراحت بگوید نمی‌دانم و اگر بگویی نمی‌دانم بهتر از آن است که به دروغ بگویی که می‌دانم و اگر در کشور در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مشکل داریم به این دلیل است که نتوانسته‌ایم حرف درست بزنیم و راه درست را برویم. وقتی در جامعه تقوا، شواهد و اطلاعات درست وجود نداشته باشد، مشکلاتی نظیر حقوق‌های نجومی، رشوه، قاچاق، اختلاس‌ سه‌هزار میلیارد تومانی، گمشدن دکل نفتی در خلیج فارس و ظهور افرادی مانند بابک زنجانی به وجود می‌آید.»


پزشکیان وقوع چنین رخدادهای غیرقابل قبولی را نتیجه نبود شفافیت دانست و گفت: «برای حل این مشکلات باید همانند کشورهای توسعه یافته، سیستم اطلاعاتی دقیق و شفاف در کشور راه‌اندازی کنیم. کشمکش‌ها و دعواهای ما با یکدیگر به دلیل نبود آگاهی و علم است. هر کدام بخشی را محدود می‌بینیم و از دیده خود دفاع می‌کنیم، اگر در کنارهم باشیم، دیدگاهی کامل و درست داریم. باید قانون را درست وضع کنیم و نظارت درستی بر آن داشته باشیم که این مبانی مدیریتی در تقوا نهفته است.»


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به حضار این مراسم گفت: «برای ساختن مملکت و دانشگاه، درس‌های زیادی در قرآن وجود دارد؛ اما برای عملیاتی و محقق‌شدن اهداف به ابزار صحیح نیاز هست. کاملا روشن است که خواندن قرآن بدون عمل به آن ثمری ندارد. باید به گونه‌ای گام برداریم که متقی‌های واقعی در جامعه باشیم و قرآن را در عمل پیاده کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته