دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 فروردين 1394 - 11:46

رباتی برای پاکسازی هواپیما + تصاویر

دانشمندان موفق به ساخت رباتی شدند که هواپیما را از وجود هرگونه میکروب و باکتری پاک می­‌کند.
کد خبر : 12210

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از GizMag، کابین­ هواپیما­ها پر از باکتری و میکروب است. این کابین­‌ها مدام در معرض رفت‌و‌آمد مردم از سراسر جهان قرار دارند، مردمی که با سرفه، عطسه و دست­‌های آلوده­‌شان هر نوع میکروبی را از خود در کابین­‌ها به جا می‌­گذارند.


آرتور رتنبرگ و پسرش رباتی به نام GermFalcon ساختند که با استفاده از نور ماورای بنفش میکروب­‌های موجود در هواپیما را از بین می‌­برد.


این ربات در وقفه­‌های بین پرواز وقتی که هواپیما پارک و خالی شده است، شروع به کار می­‌‌کند. این ربات چرخ‌دار همانند میز تنقلات پرواز است بنابراین می­‌تواند به صورت خودکار و خودگردان با کمک سنسورهای مجاورش به انتهای راهرو برود.



این ربات در هنگام حرکت بال‌­هایش را روی صندلی­‌های هر دو طرف می­‌گستراند. این بال‌­ها مجهز به لامپ‌­های فرابنفش هستند. این نوع لامپ‌­ها در بیمارستان‌­ها نیز برای ضدعفونی استفاده می‌شوند. همچنین در بالا و کنار‌ه‌های ربات GermFalcon لامپ‌­های فرابنفش تعبیه شده است.



بنا به گفته­ رتنبرگ، نتایج تست­‌های انجام‌شده نشان می‌­دهد که میکروب­‌های موجود بر صندلی­‌های هواپیما پس از قرار گرفتن به مدت 10 دقیقه در معرض نور فرابنفش 99/99 درصد از آن­ها از بین رفتند.


این ربات با تنظیم روی درجه مناسب قادر است علاوه بر قسمت صندلی­‌ها، سرویس بهداشتی و آشپزخانه هواپیما را نیز پاکسازی کند. همچنین این ربات مجهز به فن و فیلترهای خاصی است که می­‌تواند ذرات موجود در هوا را جذب کند.


آرتور و پسرش سال­‌هاست که روی طراحی این ربات کار می­‌کنند و اکنون آماده ساخت چهارمین نمونه از این ربات پاکساز هستند.


مترجم: هانا حیدری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته