دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1395 - 09:03

کامیون خودکار بدون کابین، راننده نمی‌خواهد + ویدئو

شرکت کوماتسو که نامی شناخته شده در خودروهای سنگین و ماشین‌آلات راه‌سازی‌ است، طرح ساخت یک کامیون معدن رباتیک را ارائه کرده است که هیچ جایی برای راننده در آن نیست.
کد خبر : 121974

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از Popular Mechanics، با وجودی که ربات‌ها و سیستم‌های هدایت خودکار پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و تقریبا از خطاهای انسانی به‌دور هستند، هنوز هم تمامی خودرهای خودران، فرمان و پدال‌های کنترل را حفظ کرده‌اند تا در شرایط خاص، این انسان باشد که کنترل را به‌دست می‌گیرد اما کوماتسو خودرویی پیشنهاد کرده است که حتی کابین راننده نخواهد داشت.


کامیون خاکبرداری کوماتسو، با 2700 اسب بخار قدرت و ابعاد هیولایی، یک مخزن جابه‌جایی خودکار خاک در ابعاد بزرگ است که هیچ نیازی به کنترل انسانی نخواهد داشت و تمامی کارها را به‌ صورت خودکار انجام خواهد داد. مهندسان شرکت کوماتسو برای رسیدن به این ایده، به بررسی محل کار این کامیون‌ها رفتند و متوجه شدند مهم‌ترین و سخت‌ترین کاری که رانندگان این کامیون‌های حمل خاک در کارگاهشان انجام می‌دهند، دور زدن است.


کار دور زدن سه‌فرمانه تنها با کمک بینایی امکان‌پذیر است و راننده باید دید کاملی از شیشه‌ها و آینه داشته باشد و هنوز هم هیچ سیستم خودکار رباتیکی موفق به انجام چنین کاری بدون خطا و در محیط واقعی نشده است. به گزارش آنا، مهندسان کوماتسو به این نتیجه رسیدند که در صورتی‌که این دور زدن حذف شود، به راحتی می‌توان کامیون رباتیک ساخت، پس تصمیم گرفتند کامیون خودکار به جای این‌که دور بزند، بتواند جهت حرکت خود را سر و ته کند. این ویژگی چیزی شبیه به قطارهای مترو‌ست که وقتی به انتهای خط می‌رسند، محورهای انتقال قدرت و کنترل آنها برعکس شده و مسیر را بازمی‌گردند.


کامیون پیشنهادی کوماتسو می‌تواند پس از پر یا خالی شدن، مسیری که آمده را بالعکس طی کند تا به محل قبلی بازگردد. قابلیت بازگشت در جهت مقابل و بی‌نیازی از دور زدن در کنار حذف کابین راننده و تجهیزات آن همچنین موجب شده است تا تعادل وزن و تقسیم نیرو در این کامیون به حداکثر ممکن برسد و این تعادل در کنترل خودرو اثر مهمی دارد. کوماتسو که این طرح را به‌تازگی در لاس‌وگاس آمریکا رونمایی کرده امیدوار است به‌زودی این کامیون را روانه بازار و در معادن جهان مشغول به کار کند.





مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته