دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 فروردين 1394 - 15:15
در گفت‌و‌گو با آنا مطرح شد

مهم‌ترین علل بروز افسردگی‌های بهاری / زمینه ژنتیکی و مسائل محیطی را جدی بگیرید!

یک متخصص روانپزشکی با بیان اینکه بروز افسردگی فصل بهار در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است، عنوان کرد: داشتن زمینه ژنتیکی و بروز مسائل محیطی مهم‌ترین علت بروز افسردگی فصل بهار است.
کد خبر : 12105

دکتر عباسعلی ناصحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با بیان اینکه افسردگی یک بیماری بسیار شایع است که در خانم‌ها از شیوع بیشتری برخوردار است، گفت: حدود 15 درصد افراد جامعه طی دوره زندگی خود دچار افسردگی می‌شوند که این میزان در خانم‌ها تا 25 درصد گزارش شده است.


وی افزود: برخی از انواع افسردگی ممکن است با تغییر فصل در افراد ایجاد شود بدین صورت که با تغییر فصل علائم افسردگی در این افراد تشدید و یا عود می‌کند. افسردگی فصلی بیشتر در فصل پاییز و زمستان دیده می‌شود ولی در برخی افراد افسردگی فصلی ممکن است با آغاز فصل بهار ایجاد شود.


این متخصص روانپزشکی با توجه به علائم افسردگی فصل بهار، گفت: علائم این بیماری معمولا مانند سایر انواع افسردگی‌ها است و فرد دچار احساس غم و اندوه، بی‌حوصلگی، کاهش انگیزه، کاهش روابط فردی و اجتماعی، بی‌تحرکی، افزایش تحریک‌پذیری و زود رنج شدن، اختلال خواب، کاهش یا افزایش اشتها، احساس پوچی، کاهش تمرکز و ...می‌شود، حتی ممکن است فرد به مرگ فکر کند و در برخی موارد اقدام به خودکشی کند.


ناصحی با بیان اینکه بروز افسردگی فصل بهار علت مشخصی ندارد، عنوان کرد: تغییر آب و هوا و تغییر سبک زندگی بیشترین تاثیر را در بروز این اختلال دارد.


این عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی هلال ایران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در اغلب موارد افسردگی‌های فصلی با اعمال روان درمانی و دارو درمانی بهبود می‌یابد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: داشتن زمینه ژنتیکی و ایجاد مسائل محیطی در ابتلای فرد به افسردگی فصل بهار نقش بسزایی دارد. به عنوان مثال فردی ممکن است در فصل بهار و آغاز سال جدید از کار، بیکار شود و یا ممکن است دچار افزایش حجم کاری شود که این مسائل محیطی می‌تواند در افزایش استرس نقش داشته و فرد را در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دهد.


انتهای پیام/

برچسب ها: افسردگی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته