دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مهر 1395 - 17:45
ابتکار یک شرکت بیوتکنولوژی

چاپ سه‌بعدی شاخ برای جلوگیری از شکار غیرقانونی کرگدن‌‌ها

یک شرکت تازه تاسیس آمریکایی برای مقابله با شکار غیرقانونی کرگدن و فروش شاخ آن در بازار سیاه، تصمیم گرفته است شاخ‌هایی دقیقا مشابه شاخ‌های کرگدن با پرینتر سه‌بعدی درست کند.
کد خبر : 120988

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از ScienceAlert، تجارت غیرقانونی حیوانات، کسب‌وکار عظیمی به شمار می‌رود و به دلیل هم تجارت سالانه هزاران حیوان در حال انقراض کشته می‌شوند. کرگدن نیز یکی از حیواناتی است که بیش‌ترین آسیب را از این تجارت دیده است. شاخ این حیوان در بازار سیاه 100 هزار دلار به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رود.


در آسیای شرقی روی این شاخ‌ها کنده‌کاری می‌کنند و به عنوان صنایع دستی می‌فروشند و در خاور دور حتی اعتقاد دارند که این شاخ‌ها خاصیت دارویی دارند (در صورتی که تاکنون از نظر علمی چنین چیزی ثابت نشده است).


در همین راستا، شرکت «پمبینت» (Pembient)، یک استارتاپ واقع در سیاتل آمریکا و فعال در زمینه بیوتکنولوژی در تلاش است تا این بحران شکار غیرقانونی کرگدن‌ها را با یک پرینت سه‌بعدی و البته برخی توجیهات اقتصادی حل کند.


متیو مارکس، مدیر عامل و بنیانگذار پمبینت، در این مورد می‌گوید: «ایده ما ساخت شاخ‌های مصنوعی زیستی کرگدن با استفاده از کراتین – مواد تشکیل دهنده ناخن و مو- با کمک چاپگر سه‌بعدی است».


در حالی که شکار غیرقانونی کرگدن در آفریقای جنوبی بسیار زیاد است و مرکز فعال تجارت سیاه این کشور است، در ماه‌های اخیر این روند با کاهش چشمگیری مواجه شده است. اما آمار وحشتناک حاکی از آن است که 1338 کرگدن در این کشور در سال 2015 کشته شده‌اند که این میزان با رشد 13 درصدی نسبت به سال 2007 همراه بوده است.


براساس گزارش مرکز حفاظت از محیط زیست آمریکا، بازار آنتیک‌فروشی و صنایع دستی چین پشت این کسب‌وکار سیاه است. زیرا بیشتر خریداران از کشورهای مختلف به چین می‌آیند تا شاخ‌های کنده‌کاری شده کرگدن را به عنوان روشی برای سرمایه‌گذاری و جمع‌آوری کلکسیون‌های گران‌قیمت خریداری کنند.


هدف پمبینت این است که با درک درست این بازار، شاخ‌هایی را با کمک چاپگر سه‌بعدی بسازد که تشخیص آنها با شاخ‌های طبیعی بسیار مشکل است و تنها از طریق میکروسکوپ و در سطح مولکولی قابل تشخیص هستند.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته