دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 فروردين 1394 - 12:37

ساخت ربات نظافچی هوشمند در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین

دو تن از دانشجویان کارشناسی مهندسی برق دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین ربات نظافتچی را که برای تمیز کردن راه‌پله‌های ساختمان‌های مسکونی و تجاری طراحی شده در دهمین دور مسابقات ربوکاپ آزاد ایران معرفی کردند.
کد خبر : 12035

به گزارش خبرنگار گروه علم و دانش خبرگزاری آنا، سعید فیروز و سینا پازوکیان، طراحان ربات نظافتچی هوشمند گفتند که مکانیزمی که این ربات برای تمیز کردن دارد، برای نخستین بار است که طراحی شده است.


به گفته پازوکیان، این ربات به هیچ عنوان نیازی به انسان ندارد و فقط کافی است که ساعت کار کردنش را تعیین کنید تا تمامی کارهایش را خودش انجام دهد.


وی گفت: «این ربات با مکانیزمی که دارد، از پله‌ها بالا می‌رود، آنها را تمیز می‌کند و حتی کف زمین را پاک می‌کند. البته کف زمین باید سنگ و سرامیک باشد و نه فرش».


پازوکیان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا افزود: «این ربات در ساختمان‌های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و راه‌پله‌ها و کف را به صورت کامل تمیز می‌کند».


وی عنوان کرد: «نکته جالب ربات نظافتچی این است که زمانی که احساس کند شارژش در حال اتمام است، خودش را به یک پریز می‌رساند، خود را شارژ می‌کند و برای این کار هیچ نیازی به انسان ندارد».


به گفته وی، در این ربات دو حسگر فاصله‌سنج یا GP2D و ژیروسکوپ برای تشخیص موقعیت و شتاب همزمان به کار رفته است.



انتهای پیام/

برچسب ها: حسگر ربات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته